Terug
Gepubliceerd op 27/06/2024

Besluit  Gemeenteraad

wo 19/06/2024 - 21:00

Mobiliteit - Aanvullend verkeersreglement Zone 30 Dorp: Wijziging

Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
Lode Van Looy, burgemeester
Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, schepenen
Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani, gemeenteraadsleden
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
Verontschuldigd: Frans Uytterhoeven, gemeenteraadslid

Na een grondige evaluatie van het verkeerssysteem in Bonheiden is er vastgesteld dat de zones 30 niet leesbaar en aaneengesloten zijn. Ook zijn de borden niet correct geplaatst.

Daarom wordt er voorgesteld om de onduidelijke zone 30 duidelijker te maken door een aaneengesloten zone, met het installeren van thermoplasten op de invalswegen.

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze wijzigingen goed te keuren.

Feiten en context

Na een grondige evaluatie van het verkeerssysteem in Bonheiden is er vastgesteld dat de zones 30 niet leesbaar en aaneengesloten zijn.

Hier zijn enkele redenen waarom deze verandering aan te bevelen wordt:

  • Vermindering van onduidelijkheid: Als er teveel verschillende straten met verschillende snelheden zijn, zorgt dit voor verwarring en onduidelijkheid. Men weet dan niet meer in welke straat men welke snelheid mag rijden. Door de zone duidelijk te maken wordt getracht dit fenomeen zoveel mogelijk te beperken.
  • Flexibiliteit en gemak: Een zonale geldigheid voor snelheid biedt meer flexibiliteit voor bewoners en bezoekers. In plaats van te moeten letten op verschillende snelheden op verschillende locaties, kunnen bestuurders zich eenvoudig houden aan de geldende zone in het gebied waar ze zich bevinden.
Advies

De technische dienst geeft volgend advies:

  • Na zorgvuldige evaluatie van de evolutie in Bonheiden betreffende aanvullende reglementen in de loop der jaren, hebben we vastgesteld dat het bestaande document aanzienlijk is gegroeid en momenteel te veel informatie bevat. Deze overmatige omvang heeft helaas geleid tot een aantal onnauwkeurigheden en fouten in het document, waardoor de effectiviteit en de naleving van de reglementen in het gedrang kunnen komen. 
  • Om deze kwesties aan te pakken en ervoor te zorgen dat de aanvullende reglementen nauwkeurig en toegankelijk blijven, heeft de technische dienst, afdeling mobiliteit, besloten om een nieuwe aanpak te volgen. In de toekomst zal er bij nieuwe herinrichtingen/verkeerssituaties ervoor gekozen worden om aanvullende reglementen op straatniveau te ontwikkelen of voor zonale maatregelen per zone te bespreken. Deze strategie biedt meerdere voordelen voor onze gemeente.
  • Ten eerste maakt het opstellen van aanvullende reglementen op straatniveau of zonaal niveau, het mogelijk om specifieke en gedetailleerde voorschriften te formuleren die nauwkeurig zijn afgestemd op de lokale omstandigheden en behoeften. Hierdoor kan er flexibeler ingespeeld worden op veranderende omstandigheden en de verkeerssituatie in verschillende delen van onze gemeente optimaliseren. 
  • Daarnaast is deze benadering in lijn met de aanbevelingen van het MOW-Vlaanderen (Mobiliteit en Openbare Werken-Vlaanderen).
Juridische grond
  • De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16/03/1968.
  • Het koninklijk besluit van 01/12/1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg.
  • Het ministerieel besluit van 11/10/1976, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • De nieuwe gemeentewet van 02/06/1988.
  • Decreet over het lokaal bestuur.
  • Het decreet van 16/05/2008, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • De omzendbrief MOB/2009/01 van 03/04/2009.
  • Het besluit van de Vlaamse Regering van 23/01/2009, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Publieke stemming
Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani, Ethel Van den Wijngaert
Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1 - Keurt volgende wijzigingen in het aanvullend verkeersreglement Zone 30 Dorp goed als volgt:

In de zone begrensd door:

  • Kruispunt Bruinbeekstraaat x Oude Baan
  • Kruispunt Zellaerdreef x Putsesteenweg
  • Kruispunt Zellaerdreef parking x Putsesteenweg
  • Kruispunt Vredesteinlaan x Putsesteenweg
  • Kruispunt Kathoefweg x Putsesteenweg
  • Kruispunt Oude baan x Waversesteenweg
  • Kruispunt Peter Benoitlaan x Brouwersdreef
  • Brouwersdreef nr. 20
  • Kruispunt Mechelsbroekstraat x Dorstveld
  • Kruispunt Roggenmansstraat x Zellaerdreef
  • Kruispunt Guldensporenlaan x Muizenhoekstraat
  • Kruispunt Guldensporenlaan x Mechelsesteenweg
  • Mechelsesteenweg nr. 133
  • Kruispunt Muizensteenweg x Van Den Reecklaan
  • Muizensteenweg nr. 18
  • Kruispunt Muizensteenweg x Schoolstraat
  • Kruispunt Schoolstraat x Hondshoek
  • Kruispunt Hondshoek x Krekelweg
  • Kruispunt Krekelweg x Guido Gezellelaan
  • Kruispunt Guido Gezellelaan x Schommen
  • Kruispunt Guido Gezellelaan x Van Uytvenlaan
  • Kruispunt Guido Gezellelaan/Domis de Semerpontlaan x Rijmenamseweg
  • Kruispunt De Selliers de Moranvillelaan x Rijmenamseweg
  • Rijmenamseweg nr. 35
  • Kruispunt Hendrik Consciencelaan x Van Uytvenlaan
  • Kruispunt Hendrik Conciencelaan x Koningin Astridlaan
  • Kruispunt Koning Albertlaan x Koningin Astridlaan
  • Kruispunt Imeldalaan x Koningin Astridlaan
  • Kruispunt Langeveldstraat x Koningin Astridlaan
  • Kruispunt Vijverstein x Koningin Astridlaan
  • Kruispunt Matadilaan x Rijmenamseweg
  • Kruispunt Van Arteveldelaan x Rijmenamseweg
  • Kruispunt Oude Kasteellaan x Kanonniersweg
  • Kruispunt Pelgrimsstraat x Oude Kasteellaan
  • Kruispunt Berentrodedreef x Grote doelstraat
  • Kruispunt Grote doelstraat x Waversesteenweg
  • Kruispunt Waversesteenweg x Kardinaal cardijnlaan
  • Waversesteenweg nr. 19

geldt: de zone 30 wordt afgebakend. Het begin van de zone 30 wordt aangeduid; ook het einde van de zone 30 wordt aangeduid.

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • F4a
  • F4b

Artikel 2 - Heft alle voorgaande aanvullende reglementen op.

Artikel 3 - Maakt dit aanvullend reglement ter kennisgeving over aan de afdeling Beleid Mobiliteit en verkeersveiligheid.

Artikel 4 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke webtoepassing en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.