Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om voor de periode van heden tot 2025 het retributiereglement op onderhoud graven aan te passen. De jaarlijkse retributie van € 60 voor een onderhoudsbeurt van een graf met het plaatsen van een chrysant blijft ongewijzigd, maar wordt vermenigvuldigd met het aantal plaatsen, rekening houdend met meervoudige zerken. Tevens wordt de mogelijkheid geboden om alleen een chrysant te plaatsen zonder te voorzien in een onderhoud van een graf aan de kostprijs van € 15.
Op 18/12/2019 stelde de gemeenteraad het retributiereglement op verzorging van grafsteden 2020-2025 vast.
De reiniging van de grafzerk gebeurt één keer per jaar in de maand oktober, alsook het plaatsen van de chrysant in de week voor Allerheiligen. De kost van deze retributie bedraagt € 60, te vermenigvuldigen met de resterende jaren looptijd van de grafconcessie, indien men dit wenst. Als het gaat om een meervoudige zerk, is het aangewezen dat de prijs ook pro rata wordt berekend.
Om aan de vraag van sommige nabestaanden tegemoet te komen, wordt aan de gemeenteraad voorgesteld een extra optie goed te keuren. Namelijk het plaatsen van een chrysant zonder verzoek tot onderhoud voor € 15. Ook deze prijs wordt pro rata berekend als het gaat om een meervoudige zerk.
Het alleen aanvragen van een onderhoudsbeurt zonder chrysant wordt niet toegestaan.
De retributie is verschuldigd door diegene die om de dienstverlening verzoekt. Nabestaanden die van deze dienst gebruik willen maken, vragen dit via een online formulier aan op de website, ofwel schriftelijk bij de gemeente of bij de grafmaker op één van de gemeentelijke begraafplaatsen.
De aanvraag is pas volledig en de dienst zal pas geleverd worden na de effectieve betaling van de retributie.
Het gemeentebestuur wenst in eerste instantie deze dienstverlening aan te bieden om tegemoet te komen aan de vraag van alleenstaanden voor wie het fysiek zwaar valt om de onderhoudsverplichting voorzien in artikel 10 van het decreet op de begraafplaatsen en lijkbezorging van 16/01/2004, te vervullen.
Bij uitbreiding wil de gemeente de dienst ook aanbieden aan alle nabestaanden die instaan voor de verzorging van een graf.
Het is evenwel niet de bedoeling hierbij in concurrentie te treden met de schaarse dienstverleners in deze sector, daarom wordt de dienstverlening beperkt aangeboden, zonder diversificaties en keuzemogelijkheden en aan een marktconforme prijs.
De momenteel aangerekende retributiekost van € 60 blijft behouden, maar wordt vermenigvuldigd met het aantal plaatsen, rekening houdend met meervoudige zerken.
Vanaf heden wordt ook de mogelijkheid voorzien om alleen een chrysant te plaatsen zonder onderhoud, aangezien sommige nabestaanden hiertoe zelf niet in staat zijn omwille van hun beperkte mobiliteit.
De raming van de opbrengst wordt in het meerjarenplan 2024-2025 ingeschreven onder A13.8.9/0990-00/7020000.
Artikel 1 - Past het retributiereglement op onderhoud graven 2020-2025 aan als volgt:
Artikel 1 - Met ingang van heden heft de gemeente voor de periode 2024-2025 een retributie op de in artikel 2 vermelde prestaties.
Artikel 2 - € 60 voor één onderhoudsbeurt in de maand oktober en het plaatsen van een chrysant in de week voor Allerheiligen, te vermenigvuldigen met het aantal plaatsen rekening houdend met meervoudige zerken. Voor alle onderhoudsbeurten in de maand oktober gedurende de (nog resterende) looptijd van een grafconcessie inclusief het jaarlijks plaatsen van een chrysant in de week voor Allerheiligen: € 60, te vermenigvuldigen met de (resterende) jaren looptijd van de grafconcessie en pro rata berekend indien het gaat om een meervoudige zerk.
€ 15 voor het plaatsen van een chrysant zonder onderhoudsbeurt en pro rata berekend indien het gaat om een meervoudige zerk.
Artikel 3 - De retributie is verschuldigd door diegene die om de dienstverlening verzoekt.
Artikel 4 - De retributie wordt geïnd door middel van een factuur, welke binnen de 14 dagen na verzending dient betaald te worden
Artikel 2 - Maakt deze beslissing overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.