De voorzitter opent de zitting op 19/06/2024 om 21:11.
De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 29/05/2024 worden ter goedkeuring voorgelegd.
29/05/2024: Vergadering gemeenteraad waarvan de notulen ter goedkeuring worden voorgelegd.
Enig artikel - Keurt de notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 29/05/2024 goed.
De financieel directeur maakte de rekening van het OCMW en gemeente dienstjaar 2023 op.
Deze rekening omvat een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.
De gemeenteraad keurt het deel van de jaarrekening zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed en stelt zo de gezamenlijke jaarrekening van de gemeente en het OCMW definitief vast.
De rekening van het OCMW/gemeente geeft volgend resultaat:
Budgettair resultaat:
I. Exploitatiesaldo | 6.130.272,00 |
II. Investeringssaldo | -6.310.071,00 |
III. Saldo exploitatie en investeringen | -179.800,00 |
IV. Financieringssaldo | -182.931,00 |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar | -362.731,00 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | 4.782.822,00 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat | 4.420.091,00 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat | 4.420.091,00 |
Autofinancieringsmarge:
I. Exploitatiesaldo | 6.130.272,00 |
II. Netto periodieke aflossingen | 469.346,00 |
III. Autofinancieringsmarge | 5.660.926,00 |
Balans
ACTIVA | 74.333.163 |
I. Vlottende activa | 6.307.460 |
II. Vaste activa | 68.025.704 |
PASSIVA | 74.333.163 |
I. Schulden | 12.530.095 |
II. Nettoactief | 61.803.069 |
Staat van opbrengsten en kosten
I. Kosten | 26.807.624,00 |
II. Opbrengsten | 29.182.815,00 |
III. Overschot of tekort van het boekjaar | 2.375.191,00 |
IV. Verwerking van het overschot of tekort van het boekjaar | 2.375.191,00 |
De jaarrekening dient vastgesteld te worden in de loop van het eerste semester van het financiële boekjaar dat volgt op het financiële boekjaar waarop de rekening betrekking heeft (het Decreet over het lokaal bestuur, artikel 260).
Het Decreet over het lokaal bestuur, eveneens artikel 260, bepaalt dat de jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.
Naast dit beleidsdocument zelf waarover de raad dient te stemmen, wordt ook nog bijkomende documentatie aangeleverd. Deze documentatie biedt de raadsleden achtergrondinformatie bij de jaarrekening. De documentatie moet ter beschikking zijn vanaf het ogenblik dat de raadsleden het ontwerp van de jaarrekening ontvangen.
Deze documentatie maakt echter geen deel uit van de besluitvorming.
De gemeente en haar OCMW vormen samen 1 rapporteringsentiteit en maken een geïntegreerde jaarrekening. Juridisch blijven het echter 2 afzonderlijke entiteiten. Daarom stemmen de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn elk over hun deel van de gezamenlijke jaarrekening. De gemeenteraad keurt het deel van de jaarrekening zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed en stelt zo de gezamenlijke jaarrekening van de gemeente en het OCMW definitief vast.
Artikel 1 - Keurt de jaarrekening van het dienstjaar 2023 /deel OCMW goed als volgt:
Budgettair resultaat:
I. Exploitatiesaldo | 6.130.272,00 |
II. Investeringssaldo | -6.310.071,00 |
III. Saldo exploitatie en investeringen | -179.800,00 |
IV. Financieringssaldo | -182.931,00 |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar | -362.731,00 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | 4.782.822,00 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat | 4.420.091,00 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat | 4.420.091,00 |
Autofinancieringsmarge:
I. Exploitatiesaldo | 6.130.272,00 |
II. Netto periodieke aflossingen | 469.346,00 |
III. Autofinancieringsmarge | 5.660.926,00 |
Balans
ACTIVA | 74.333.163 |
I. Vlottende activa | 6.307.460 |
II. Vaste activa | 68.025.704 |
PASSIVA | 74.333.163 |
I. Schulden | 12.530.095 |
II. Nettoactief | 61.803.069 |
Staat van opbrengsten en kosten
I. Kosten | 26.807.624,00 |
II. Opbrengsten | 29.182.815,00 |
III. Overschot of tekort van het boekjaar | 2.375.191,00 |
IV. Verwerking van het overschot of tekort van het boekjaar | 2.375.191,00 |
Artikel 2 - Bezorgt dit besluit binnen de 10 dagen digitaal aan de Vlaamse Regering, inclusief de vermelding van de datum waarop ze via de gemeentelijke website wordt bekendgemaakt.
De financieel directeur maakte de rekening van het OCMW en gemeente dienstjaar 2023 op.
Deze rekening omvat een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.
De gemeente en haar OCMW vormen samen 1 rapporteringsentiteit en maken een geïntegreerde jaarrekening. Juridisch blijven het echter 2 afzonderlijke entiteiten. Daarom stemmen de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn elk over hun deel van de gezamenlijke jaarrekening.
De rekening van het OCMW/gemeente geeft volgend resultaat:
Budgettair resultaat:
I. Exploitatiesaldo | 6.130.272,00 |
II. Investeringssaldo | -6.310.071,00 |
III. Saldo exploitatie en investeringen | -179.800,00 |
IV. Financieringssaldo | -182.931,00 |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar | -362.731,00 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | 4.782.822,00 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat | 4.420.091,00 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat | 4.420.091,00 |
Autofinancieringsmarge:
I. Exploitatiesaldo | 6.130.272,00 |
II. Netto periodieke aflossingen | 469.346,00 |
III. Autofinancieringsmarge | 5.660.926,00 |
Balans
ACTIVA | 74.333.163 |
I. Vlottende activa | 6.307.460 |
II. Vaste activa | 68.025.704 |
PASSIVA | 74.333.163 |
I. Schulden | 12.530.095 |
II. Nettoactief | 61.803.069 |
Staat van opbrengsten en kosten
I. Kosten | 26.807.624,00 |
II. Opbrengsten | 29.182.815,00 |
III. Overschot of tekort van het boekjaar | 2.375.191,00 |
IV. Verwerking van het overschot of tekort van het boekjaar | 2.375.191,00 |
De jaarrekening dient vastgesteld te worden in de loop van het eerste semester van het financiële boekjaar dat volgt op het financiële boekjaar waarop de rekening betrekking heeft (het Decreet over het lokaal bestuur, artikel 260).
Het Decreet over het lokaal bestuur, eveneens artikel 260, bepaalt dat de jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.
Naast dit beleidsdocument zelf waarover de raad dient te stemmen, wordt ook nog bijkomende documentatie aangeleverd. Deze documentatie biedt de raadsleden achtergrondinformatie bij de jaarrekening. De documentatie moet ter beschikking zijn vanaf het ogenblik dat de raadsleden het ontwerp van de jaarrekening ontvangen.
Deze documentatie maakt echter geen deel uit van de besluitvorming.
De gemeente en haar OCMW vormen samen 1 rapporteringsentiteit en maken een geïntegreerde jaarrekening. Juridisch blijven het echter 2 afzonderlijke entiteiten. Daarom stemmen de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn elk over hun deel van de gezamenlijke jaarrekening. De gemeenteraad keurt het deel van de jaarrekening zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed en stelt zo de gezamenlijke jaarrekening van de gemeente en het OCMW definitief vast.
Artikel 1 - Stelt de jaarrekening van het dienstjaar 2023/deel gemeente vast als volgt:
Budgettair resultaat:
I. Exploitatiesaldo | 6.130.272,00 |
II. Investeringssaldo | -6.310.071,00 |
III. Saldo exploitatie en investeringen | -179.800,00 |
IV. Financieringssaldo | -182.931,00 |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar | -362.731,00 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | 4.782.822,00 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat | 4.420.091,00 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat | 4.420.091,00 |
Autofinancieringsmarge:
I. Exploitatiesaldo | 6.130.272,00 |
II. Netto periodieke aflossingen | 469.346,00 |
III. Autofinancieringsmarge | 5.660.926,00 |
Balans
ACTIVA | 74.333.163 |
I. Vlottende activa | 6.307.460 |
II. Vaste activa | 68.025.704 |
PASSIVA | 74.333.163 |
I. Schulden | 12.530.095 |
II. Nettoactief | 61.803.069 |
Staat van opbrengsten en kosten
I. Kosten | 26.807.624,00 |
II. Opbrengsten | 29.182.815,00 |
III. Overschot of tekort van het boekjaar | 2.375.191,00 |
IV. Verwerking van het overschot of tekort van het boekjaar | 2.375.191,00 |
Artikel 2 - Bezorgt dit besluit binnen de 10 dagen digitaal aan de Vlaamse Regering, inclusief de vermelding van de datum waarop ze via de gemeentelijke website wordt bekendgemaakt.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om voor de periode van heden tot en met 2025 het retributiereglement op deelname aan #MAAK vast te stellen.
De kostprijs voor deelname aan een workshop bedraagt € 5,00/workshop.
04/06/2024: Validatie door het college van burgemeester en schepenen van de projectfiche #MAAK.
In het kader voor het uitbreiden van het vrijetijdsaanbod voor kinderen en jongeren #MAAK gelanceerd.
#MAAK staat voor Maken, Ambacht, Artistiek en Kunstzinnig.
Met dit initiatief aan de vooravond/namiddag van de cultuurmaand wordt door samenwerking tussen de cultuurdienst en de jeugddienst aan de Krankhoeve een aanbod van workshops georganiseerd voor de doelgroep 10-16+ jaar. Het aanbod oriënteert zich op ontplooiing van creatief artistieke kwaliteiten.
Het aanbod wordt laagdrempelig gehouden. Om de inschrijvingen te kanaliseren, wordt wel een bijdrage per inschrijving gevraagd van € 5 per workshop (er zijn maximaal 3 workshops te volgen). De inkomsten worden beheerd door de dient sport & jeugd.
De raming van de opbrengst wordt in het meerjarenplan 2024-2025 ingeschreven onder A2.1.5. Ateliers.
Financieel advies:
Gunstig visum FA 2024/00139 van Financiele dienst van 02 juni 2024
Artikel 1 - Stelt het retributiereglement op de deelname aan #MAAK vast als volgt:
Retributiereglement op deelname aan #MAAK, heden - 2025
Artikel 1
Met ingang van heden heft de gemeente voor de periode 2024-2025 een retributie op de in artikel 2 vermelde prestaties.
Artikel 2
Deelname aan een workshop i.h.k.v. #MAAK: € 5 per workshop.
Artikel 3
De retributie is verschuldigd door door diegene die om de dienstverlening verzoekt.
Artikel 4
De retributie wordt onmiddellijk geïnd bij inschrijving.
Artikel 2 - Maakt deze beslissing overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om voor de periode van heden tot 2025 het retributiereglement op onderhoud graven aan te passen. De jaarlijkse retributie van € 60 voor een onderhoudsbeurt van een graf met het plaatsen van een chrysant blijft ongewijzigd, maar wordt vermenigvuldigd met het aantal plaatsen, rekening houdend met meervoudige zerken. Tevens wordt de mogelijkheid geboden om alleen een chrysant te plaatsen zonder te voorzien in een onderhoud van een graf aan de kostprijs van € 15.
Op 18/12/2019 stelde de gemeenteraad het retributiereglement op verzorging van grafsteden 2020-2025 vast.
De reiniging van de grafzerk gebeurt één keer per jaar in de maand oktober, alsook het plaatsen van de chrysant in de week voor Allerheiligen. De kost van deze retributie bedraagt € 60, te vermenigvuldigen met de resterende jaren looptijd van de grafconcessie, indien men dit wenst. Als het gaat om een meervoudige zerk, is het aangewezen dat de prijs ook pro rata wordt berekend.
Om aan de vraag van sommige nabestaanden tegemoet te komen, wordt aan de gemeenteraad voorgesteld een extra optie goed te keuren. Namelijk het plaatsen van een chrysant zonder verzoek tot onderhoud voor € 15. Ook deze prijs wordt pro rata berekend als het gaat om een meervoudige zerk.
Het alleen aanvragen van een onderhoudsbeurt zonder chrysant wordt niet toegestaan.
De retributie is verschuldigd door diegene die om de dienstverlening verzoekt. Nabestaanden die van deze dienst gebruik willen maken, vragen dit via een online formulier aan op de website, ofwel schriftelijk bij de gemeente of bij de grafmaker op één van de gemeentelijke begraafplaatsen.
De aanvraag is pas volledig en de dienst zal pas geleverd worden na de effectieve betaling van de retributie.
Het gemeentebestuur wenst in eerste instantie deze dienstverlening aan te bieden om tegemoet te komen aan de vraag van alleenstaanden voor wie het fysiek zwaar valt om de onderhoudsverplichting voorzien in artikel 10 van het decreet op de begraafplaatsen en lijkbezorging van 16/01/2004, te vervullen.
Bij uitbreiding wil de gemeente de dienst ook aanbieden aan alle nabestaanden die instaan voor de verzorging van een graf.
Het is evenwel niet de bedoeling hierbij in concurrentie te treden met de schaarse dienstverleners in deze sector, daarom wordt de dienstverlening beperkt aangeboden, zonder diversificaties en keuzemogelijkheden en aan een marktconforme prijs.
De momenteel aangerekende retributiekost van € 60 blijft behouden, maar wordt vermenigvuldigd met het aantal plaatsen, rekening houdend met meervoudige zerken.
Vanaf heden wordt ook de mogelijkheid voorzien om alleen een chrysant te plaatsen zonder onderhoud, aangezien sommige nabestaanden hiertoe zelf niet in staat zijn omwille van hun beperkte mobiliteit.
De raming van de opbrengst wordt in het meerjarenplan 2024-2025 ingeschreven onder A13.8.9/0990-00/7020000.
Artikel 1 - Past het retributiereglement op onderhoud graven 2020-2025 aan als volgt:
Artikel 1 - Met ingang van heden heft de gemeente voor de periode 2024-2025 een retributie op de in artikel 2 vermelde prestaties.
Artikel 2 - € 60 voor één onderhoudsbeurt in de maand oktober en het plaatsen van een chrysant in de week voor Allerheiligen, te vermenigvuldigen met het aantal plaatsen rekening houdend met meervoudige zerken. Voor alle onderhoudsbeurten in de maand oktober gedurende de (nog resterende) looptijd van een grafconcessie inclusief het jaarlijks plaatsen van een chrysant in de week voor Allerheiligen: € 60, te vermenigvuldigen met de (resterende) jaren looptijd van de grafconcessie en pro rata berekend indien het gaat om een meervoudige zerk.
€ 15 voor het plaatsen van een chrysant zonder onderhoudsbeurt en pro rata berekend indien het gaat om een meervoudige zerk.
Artikel 3 - De retributie is verschuldigd door diegene die om de dienstverlening verzoekt.
Artikel 4 - De retributie wordt geïnd door middel van een factuur, welke binnen de 14 dagen na verzending dient betaald te worden
Artikel 2 - Maakt deze beslissing overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om voor 2024 de lijst van nominatief toegekende toelage aan te passen met volgende nominatieve toelages:
Vzw Daar-Events voor de organisatie van Bigband Battle: € 3.000.
De lijsten zoals ze in de beleidsnota van de oude BBC (nominatieve subsidies, delegatie overheidsopdrachten, …) vervat zaten, bestaan niet meer. Het Decreet over het lokaal bestuur heeft de huidige lijsten bij het budget losgekoppeld van de beleidsrapporten. Gelet op het feit dat de lijsten losgekoppeld zijn van de beleidsrapporten, nemen ze nu de vorm aan van afzonderlijke besluiten van de raad. Deze kunnen nog altijd gebundeld worden op een lijst, maar dit hoeft niet meer.
Aangezien ze niet meer worden opgenomen in het meerjarenplan, kan de raad er afzonderlijk over beslissen, zonder een aanpassing van het meerjarenplan door te voeren, wat de flexibiliteit vergroot. In de documentatie bij het meerjarenplan wordt wel nog een overzicht opgenomen van de toegestane werkings- en investeringssubsidies, waaronder ook de nominatief toegekende subsidies behoren. Dat overzicht houdt echter niet langer een beslissing in, maar is louter informatief. De documentatie maakt geen deel uit van het meerjarenplan en moet enkel ter beschikking worden gesteld aan de raadsleden.
De bevoegdheid voor 'het toekennen van nominatieve subsidies' komt toe aan de raad. De raad moet dus een besluit nemen tot nominatieve toekenning van elke subsidie afzonderlijk. Om niet elk dossier apart voor te leggen aan de raad, wordt thans globaal een lijst van nominatief toe te kennen subsidies voorgelegd aan de gemeenteraad, die deze kan goedkeuren voor uitbetaling in 2023-2025. Wanneer bij de toekenning van deze bedragen zou afgeweken worden of wanneer een nieuwe nominatieve subsidie zou toegekend worden aan een begunstigde die niet in deze overzichtslijst is opgenomen én deze binnen de grenzen van de globale exploitatie of investeringen blijft, dient dat betreffend dossier apart aan de gemeenteraad voorgelegd te worden voor goedkeuring, zonder dat een aanpassing van het meerjarenplan vereist is.
De gemeenteraad geeft hiermee de opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om de nominatieve subsidies uit te keren binnen het voorziene krediet per begunstigde, zoals opgenomen in de bijlage. Een nominatieve subsidie wordt uitgekeerd op basis van een (dotatie)besluit of een subsidieaanvraag en dit conform de afspraken in het organisatiebeheerssysteem, namelijk:
Nominatieve subsidies die van verantwoording worden vrijgesteld (≤ € 1.240) kunnen rechtstreeks aangerekend worden door de financiële dienst, waardoor de goedkeuring door college van burgemeester en schepenen / vast bureau / directiecomité van het AGBPB loopt via de goedkeuring van de verzamelstaat van de aanrekeningen.
Nominatieve subsidies die niet van verantwoording worden vrijgesteld (> € 1.240), dienen steeds ter goedkeuring voor betaling aan het college van burgemeester en schepenen / vast bureau / directiecomité van het AGBPB worden voorgelegd.
Zij worden enkel ter informatieve titel opgenomen in de lijst.
Volgende subsidies worden toegevoegd:
De meerderheidsfracties stellen volgend amendement voor:
Schrapt in artikel 1, in de zesde bullet 'Het aanvaarden van de nominatieve subsidie houdt in dat een akkoord wordt gegeven met het drie maal kosteloos in bruikleen geven van de overkapping aan het lokaal bestuur gedurende de volgende drie jaren in functie van de organisatie van gemeentelijke evenementen. Het gaat hierbij alleen over het gebruik van de overkapping en niet over het transport of opzetwerk ervan'.
Dit amendement wordt met eenparigheid van stemmen aangenomen.
Visum:
Gunstig mits aanpassing visum FA 2024/00138 van Financiele dienst van 02 juni 2024
Artikel 1 - Legt volgende aanwendingsvoorwaarden op bij het toekennen van de subsidie (€ 3.000) aan Vzw Daar-Events voor de organisatie van BigBand Battle 2024:
Artikel 2 - Keurt de lijst met toe te kennen nominatieve subsidies 2024-2026 als volgt goed:
Werkingssubsidies:
Entiteit | Actie (met omschrijving) | Beleidsitem | 2024 | 2025 | 2026 |
GEMEENTE | A23.6: AGBPB: werkingstoelage | 0119-99 | 10.000,00 | 10.000,00 | 10.000,00 |
GEMEENTE | A8.5.3: Project YOUCA (voorheen Zuiddag) | 0160-00 | 600,00 | 600,00 | 600,00 |
GEMEENTE | A8.5.5: Noodhulp: Koerdische Rode Halve Maan | 0160-00 | |||
GEMEENTE | A8.5.6: Noodhulp: Rode Kruis Vlaanderen | 0160-00 | |||
GEMEENTE | A9.6.12: Mondiale raad (voorheen GROS) | 0160-00 | 1.735,00 | 1.735,00 | 1.735,00 |
GEMEENTE | A9.6.14: Mobiliteitsraad | 0290-00 | 1.735,00 | ||
GEMEENTE | A15.6: IVAREM: afvalverwerking huishoudelijk afval (diftar, huur containers) | 0300-00 | 584.528,00 | 560.917,00 | 578.339,00 |
GEMEENTE | A15.9: IVAREM: ophalen grof vuil | 0300-00 | 3.065,00 | 3.090,00 | 3.116,00 |
GEMEENTE | A15.11: IVAREM: huur ondergrondse en permanent geplaatste container | 0309-00 | 27.631,00 | 28.100,00 | 28.584,00 |
GEMEENTE | A15.12: IVAREM: verzamelen papier/karton aan huis | 0309-00 | 30.013,00 | 31.154,00 | 32.374,00 |
GEMEENTE | A15.13: IVAREM: bijdragen voor aanvoer van afvalstoffen of m.b.t. de toegang containerpark | 0309-00 | 78.528,00 | 79.189,00 | 79.851,00 |
GEMEENTE | A15.17: IVAREM: verwerking GFT | 0309-00 | 0,00 | 237.721,00 | 246.436,00 |
GEMEENTE | A15.4: IVAREM: statutaire bijdrage in de werkingskosten | 0309-00 | 128.891,00 | 132.091,00 | 135.455,00 |
GEMEENTE | A15.5: IVAREM: verwerking groenafval (incl TD) | 0309-00 | 37.305,00 | 38.701,00 | 40.118,00 |
GEMEENTE | A15.7: IVAREM: exploitatie containerpark | 0309-00 | 453.058,00 | 464.710,00 | 477.046,00 |
GEMEENTE | A8.3.2: Toelage Ecoso/Stad Mechelen: project Foodsavers | 0309-00 | 3.000,00 | 3.000,00 | 3.000,00 |
GEMEENTE | A13.14.3: IGEMO: statutaire bijdrage in de werkingskosten | 0329-00 | 22.881,00 | 22.881,00 | 22.881,00 |
GEMEENTE | A13.14.4: Samenwerking PIH | 0329-00 | 1.000,00 | 1.000,00 | 1.000,00 |
GEMEENTE | A7.10.11: Natuurpunt: toelage voor bossen in beheer van Natuurpunt | 0340-00 | 7.500,00 | 7.500,00 | 7.500,00 |
GEMEENTE | A7.10.16: Deelname aan project Natuurpark Rivierenland | 0340-00 | 8.775,00 | 8.951,00 | 9.130,00 |
GEMEENTE | A7.6.15: Igemo: Opvolging BHP | 0340-00 | 5.000,00 | 5.000,00 | 5.000,00 |
GEMEENTE | 7.11.4: Project ORIOM 3.0 | 0349-00 | 3.600,00 | ||
GEMEENTE | A7.10.3: Natuurpunt: toelage uitbouw onthaal, publiek en bezoekerscentrum Beneden Dijlevallei | 0349-00 | 3.000,00 | 3.000,00 | 3.000,00 |
GEMEENTE | A7.6.12: Toelage Regionaal Landschap | 0349-00 | 4.500,00 | 4.500,00 | 4.500,00 |
GEMEENTE | A7.9.6: SUPRA project - Renovatiecoaches STEKR | 0349-00 | 3.977,00 | 3.977,00 | 3.977,00 |
GEMEENTE | A8.2.3: De gemeente zet Ivarem in om asbestophalingen in platenzakken te organiseren. | 0349-00 | 1.190,00 | 1.200,00 | 1.210,00 |
GEMEENTE | A13.14.7: Bond Beter Leefmilieu: toelage | 0390-00 | 750,00 | 750,00 | 750,00 |
GEMEENTE | A9.6.11: Milieuraad | 0390-00 | 1.735,00 | 1.735,00 | 1.735,00 |
GEMEENTE | A24.2: BODUKAP: bijdrage in de werkingskosten | 0400-00 | 2.372.276,00 | 2.455.786,00 | 2.504.901,00 |
GEMEENTE | A24.4: Brandweerdienst hulpverleningszone Rivierenland: bijdrage in de werkingskosten | 0410-00 | 734.478,00 | 734.478,00 | 734.478,00 |
GEMEENTE | A24.1: GAS Rivierenland- afhandeling GAS-boetes | 0480-00 | 142.500,00 | 142.500,00 | 142.500,00 |
GEMEENTE | A24.9: Noodplanningszone Waterkant | 0490-00 | 18.000,00 | 18.000,00 | 18.000,00 |
GEMEENTE | A4.1.1: Raad voor lokale economie | 0500-00 | 1.735,00 | 1.735,00 | 1.735,00 |
GEMEENTE | A4.1.10: BRON (Bonheiden Rijmenam Onderneemt): toelage netwerkinitiatief lokale economie | 0500-00 | 3.250,00 | 3.250,00 | 3.250,00 |
GEMEENTE | A4.1.2: Toelagen middenstandsorganisatie Bonheiden Winkelt | 0500-00 | 3.250,00 | 3.250,00 | 3.250,00 |
GEMEENTE | A4.1.3: Toelagen middenstandsorganisatie Rijmenam Explosief | 0500-00 | 3.250,00 | 3.250,00 | 3.250,00 |
GEMEENTE | A4.1.4: Toelagen middenstandsorganisatie Stieweg | 0500-00 | 3.250,00 | 3.250,00 | 3.250,00 |
GEMEENTE | A2.3.4: Horecatechnics: toelage voor organisatie Kasteelfeesten | 0520-00 | 2.000,00 | 2.000,00 | 2.000,00 |
GEMEENTE | A1.2.2: Wonen langs Dijle & Nete | 0600-00 | 63.500,00 | 63.500,00 | 63.500,00 |
GEMEENTE | A11.1.8: Omgevinghandhavingscel (via Igemo) | 0600-00 | 31.500,00 | 31.500,00 | 31.500,00 |
GEMEENTE | A13.5.13: Samenwerking Regiobib | 0703-01 | 1.815,00 | 1.815,00 | 1.815,00 |
GEMEENTE | A13.5.9: Luisterpunt: toelage | 0703-01 | 250,00 | 250,00 | 250,00 |
GEMEENTE | A13.12.7: Krankhoeve vzw: toelage voor gemeentelijke bijdrage in de leningslasten van lening 't Blikveld | 0705-00 | 120.589,00 | 122.013,00 | 123.486,00 |
GEMEENTE | A2.2.4: Krankhoeve vzw : financiële ondersteuning van de programmatie-vzw | 0705-00 | 138.160,00 | 139.000,00 | 139.000,00 |
GEMEENTE | A4.2.1: Krankhoeve vzw: toelage voor organiseren/ondersteunen van lokale activiteiten. | 0705-00 | 7.500,00 | 7.500,00 | 7.500,00 |
GEMEENTE | A4.2.4: Vzw Krankhoeve: toelage jubileumactiviteit | 0705-00 | 20.000,00 | ||
GEMEENTE | A4.2.13: Davidsfonds: toelage voor organisatie Guldensporenviering | 0710-00 | 750,00 | 750,00 | 750,00 |
GEMEENTE | A4.2.11: Rijmrock: toelage | 0712-00 | 4.500,00 | 4.500,00 | 4.500,00 |
GEMEENTE | A4.2.12: VKG De Krekels: toelage voor de organisatie van het Bonheidansfestival | 0712-00 | 4.000,00 | 4.000,00 | 4.000,00 |
GEMEENTE | A4.2.16: Daar-Events vzw: toelage voor organisatie Bigband Battle | 0719-00 | 3.000,00 | ||
GEMEENTE | A13.12.10: Stichting Kempens Landschap: lidmaatschapstoelage | 0720-00 | 3.120,00 | 3.150,00 | 3.180,00 |
GEMEENTE | A2.3.1: Kempens Landschap: toelage Kasteel Zellaer | 0720-00 | 50.000,00 | 50.000,00 | 50.000,00 |
GEMEENTE | A2.4.3: Igemo: Valorisatie- en herinventarisatie van de inventaris bouwkundig erfgoed | 0729-00 | 4.880,00 | 4.880,00 | 4.880,00 |
GEMEENTE | A9.6.6: Cultuurraad | 0739-00 | 5.235,00 | 5.235,00 | 5.235,00 |
GEMEENTE | A3.1.2: Sportraad: toelage voor de organisatie van mei-maand sportmaand | 0740-00 | 15.000,00 | 15.000,00 | 15.000,00 |
GEMEENTE | A3.3.2: Provincie Antwerpen: jaarlijkse participatie in de exploitatie van het zwembad De Nekkerpool | 0740-00 | 90.000,00 | 95.000,00 | 100.000,00 |
GEMEENTE | A3.3.3: vzw Berentrode: toelage voor aflossing kleine lening | 0740-00 | 0,00 | 0,00 | |
GEMEENTE | A3.3.4: vzw Berentrode: tussenkomst in huur sportaccommodatie (indoor-outdoor) voor -18-jarigen | 0740-00 | 35.000,00 | 35.000,00 | 35.000,00 |
GEMEENTE | A3.3.5: vzw Berentrode: werkingstoelage | 0740-00 | 56.000,00 | 56.000,00 | 56.000,00 |
GEMEENTE | A4.2.10: vzw De Rijmenamse Wielervrienden: toelage voor organisatie van wielerwedstrijden | 0740-00 | 0,00 | 6.250,00 | 6.250,00 |
GEMEENTE | A9.6.1: Sportraad | 0740-00 | 1.735,00 | 1.735,00 | 1.735,00 |
GEMEENTE | A13.6.4: VZW Berentrode: werkingstoelage jobstudenten | 0742-00 | 29.354,00 | 29.941,00 | 30.541,00 |
GEMEENTE | A4.3.6: vzw Weyneshof: toelage voor speelpleinwerking (verhoging 2024 onder voorbehoud) | 0750-00 | 15.000,00 | 500,00 | 500,00 |
GEMEENTE | A4.3.7: De Rode Planeet: toelage voor speelpleinwerking | 0750-00 | 500,00 | 500,00 | 500,00 |
GEMEENTE | A9.6.3: Kindergemeenteraad | 0750-00 | 1.735,00 | 1.735,00 | 1.735,00 |
GEMEENTE | A9.6.4: Jeugdraad | 0750-00 | 1.735,00 | 1.735,00 | 1.735,00 |
GEMEENTE | A29.1: Kerkfabriek Sint-Martinus: exploitatietoelage | 0790-00 | 25.293,00 | 20.757,00 | 20.757,00 |
GEMEENTE | A29.2: Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw: exploitatietoelage | 0790-00 | 13.627,00 | 30.101,00 | 30.101,00 |
GEMEENTE | A29.4: Kerkfabriek Sint-Ludwina: exploitatietoelage | 0790-00 | 4.799,00 | 15.960,00 | 15.960,00 |
GEMEENTE | A29.6: Kerkfabriek Sint-Jozef: exploitatietoelage | 0790-00 | 1.745,00 | 2.548,00 | 2.548,00 |
GEMEENTE | A13.22.30: Oudercomité Knipoog: toelage | 0800-99 | 1.200,00 | 1.200,00 | 1.200,00 |
GEMEENTE | A13.22.31: Oudercomité Sint-Mariaschool: toelage | 0800-99 | 1.200,00 | 1.200,00 | 1.200,00 |
GEMEENTE | A13.22.32: Oudercomité Klim Op: toelage | 0800-99 | 1.200,00 | 1.200,00 | 1.200,00 |
GEMEENTE | A5.1.33: Scholengemeenschap Anker toelage | 0800-99 | 2.666,00 | 1.310,00 | 1.310,00 |
GEMEENTE | A5.4.1: Stad Mechelen: ondersteuning filiaal conservatorium en academie voor beeldende kunsten | 0820-00 | 10.000,00 | 10.000,00 | 10.000,00 |
GEMEENTE | A5.4.3: Toelage voor lln conservatorium Mechelen uit Bonheiden | 0820-00 | 7.100,00 | 7.100,00 | 7.100,00 |
OCMW | A7.3.15: Vzw De stroming: organiseren van Fietsbieb | 0900-00 | 3.000,00 | 3.000,00 | 3.000,00 |
OCMW | A1.2.41: Mowe vzw: subsidie voor organiseren woonclub voor de erkende vluchtelingen | 0903-00 | 3.500,00 | 3.500,00 | 3.500,00 |
OCMW | A1.5.8: CAW Boom-Mechelen-Lier: subsidie i.k.v. nieuw concept crisisopvang | 0909-00 | 8.600,00 | 8.600,00 | 8.600,00 |
OCMW | A1.5.9: Vertrouwenscentrum kindermishandeling vzw: toelage | 0909-00 | 3.585,00 | 3.585,00 | 3.585,00 |
OCMW | A1.2.37: Onderdak vzw: subsidie sociaal verhuurkantoor | 0930-00 | 7.500,00 | 7.500,00 | 7.500,00 |
GEMEENTE | A1.5.20: Sterrenkinderen toelage | 0943-00 | 1.000,00 | 1.000,00 | 1.000,00 |
OCMW | A1.5.19: Bonheiden verleent i.s.m. Wiegwijs een pampersubsidie | 0943-00 | 1.000,00 | 1.000,00 | 1.000,00 |
GEMEENTE | A1.5.18: Subsidie Family Justice Center | 0944-00 | 13.800,00 | 13.800,00 | 13.800,00 |
GEMEENTE | A9.6.5: Lokaal Overleg Kinderopvang | 0945-00 | 1.735,00 | 1.735,00 | 1.735,00 |
GEMEENTE | A9.6.13: Seniorenraad | 0959-00 | 1.735,00 | 1.735,00 | 1.735,00 |
OCMW | A1.1.10: Solidariteitsbijdrage Rolkar Rivierenland | 0959-00 | 4.800,00 | 5.000,00 | 5.200,00 |
OCMW | A1.1.8: Subsidie Nachtzorg | 0959-00 | 500,00 | 500,00 | 500,00 |
GEMEENTE | A1.7.3: Dierenbescherming Mechelen: toelage | 0984-00 | 6.900,00 | 6.900,00 | 6.900,00 |
GEMEENTE | A1.2.12: Igemo: welzijnskoepel | 0986-00 | 6.928,00 | 7.066,00 | 7.100,00 |
GEMEENTE | A1.5.17: Kind en Preventie: toelage | 0989-00 | 500,00 | 500,00 | 500,00 |
Investeringssubsidies:
Actie (met omschrijving) | Beleidsitem | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
A12.2.28: AGB: vernieuwing brandmeldcentrale en sturing rookkoepels | 0119-00 | 15.000,00 | |||
A12.2.29: AGB: herstelling lichtstraat NAC | 0119-00 | 10.000,00 | 10.000,00 | ||
A12.2.3: AGBPB: Gemeentehuis: vernieuwen noodverlichtingsarmaturen gemeentehuis | 0119-99 | 20.000,00 | |||
A7.14.15: AGBPB: Gemeentehuis: Bijkomende warmtebron via warmtepomp | 0119-99 | 60.000,00 | |||
A10.2.15: Marthe: investeringstoelage | 0200-00 | 8.580,00 | |||
A24.3: BODUKAP: bijdrage in de investeringskosten | 0400-00 | 69.120,00 | 112.320,00 | 83.160,00 | 83.160,00 |
A24.5: Brandweerdienst hulpverleningszone Rivierenland: bijdrage in de investeringskosten | 0410-00 | 17.750,00 | 17.750,00 | 17.750,00 | 17.750,00 |
A12.2.19: AGBPB: Bib: zonnewering | 0703-01 | 26.400,00 | |||
A2.2.1: Krankhoeve vzw: Toekennen van jaarlijkse investeringstoelage | 0705-00 | 43.740,81 | 25.000,00 | 25.000,00 | 25.000,00 |
A4.4.7: AGBPB: Feestzaal Sint Martinus: renovatie | 0709-00 | 1.269.772,28 | |||
A3.3.1: vzw Berentrode: toekennen van jaarlijkse investeringstoelage | 0740-00 | 51.320,70 | 35.000,00 | 35.000,00 | 35.000,00 |
A3.3.13: vzw Berentrode grasmaaier | 0740-00 | 78.000,00 | |||
A29.3: Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw: investeringstoelage | 0790-00 | 24.000,00 |
Artikel 3 - Geeft de opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om de nominatieve subsidies uit te keren binnen het voorziene krediet per begunstigde, zoals opgenomen in de lijst. Een nominatieve subsidie wordt uitgekeerd op basis van een (dotatie)besluit of een subsidieaanvraag en dit conform de afspraken in het organisatiebeheerssysteem.
Artikel 4 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.
Het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan, goedgekeurd door de deputatie van de provincie Antwerpen op 24/05/2006, voorziet in het richtinggevend gedeelte onder titel ‘2.3.3. woningbouwprogrammatie’ de ontwikkeling van verschillende sites in woongebied en woonuitbreidingsgebied op korte (periode tot 2007), middellange (tussen 2007 en 2013) en lange termijn (na 2013). Daarnaast worden ook diverse gebieden aangeduid als te herbestemmen naar een open ruimte bestemming.
Eén van de woonuitbreidingsgebieden die op korte termijn ontwikkeld zou worden, betreft de site van 'Grote Heide'. Alvorens dit woonuitbreidingsgebied te kunnen aansnijden, dient aangetoond te worden dat er een woonbehoefte is. Een gemeentelijke woonbehoeftestudie is eveneens nodig als start voor een toekomstig gemeentelijk beleidsplan Bonheiden.
Aan de gemeenteraad van Bonheiden wordt gevraagd de opmaak van een gemeentelijk woonbehoeftestudie te gunnen aan IGEMO en hiervoor een samenwerkingsovereenkomst af te sluiten met IGEMO.
Het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan, goedgekeurd door de deputatie van de provincie Antwerpen op 24/05/2006, voorziet in het richtinggevend gedeelte onder titel ‘2.3.3. woningbouwprogrammatie’ de ontwikkeling van verschillende sites in woongebied en woonuitbreidingsgebied op korte (periode tot 2007), middellange (tussen 2007 en 2013) en lange termijn (na 2013). Daarnaast worden ook diverse gebieden aangeduid als te herbestemmen naar een open ruimte bestemming.
In het bindend gedeelte van het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan wordt volgende taakstelling geformuleerd:
“13. De gemeente beschouwt volgende woongebieden als prioritair voor de realisatie van bijkomende woningen:
De overige binnengebieden en woonuitbreidingsgebieden worden ofwel niet ontwikkeld voor 2007 ofwel herbestemd naar een open ruimte functie. De gemeente zal het aansnijden van woonuitbreidingsgebied steeds compenseren door, in een ruimtelijk uitvoeringsplan gelijktijdig een evenwaardige oppervlakte binnengebied om te zetten naar een open ruimte bestemming. Hiervoor komen de gebieden Venneboslaan - Pelgrimstraat en ‘Dertien Eycken’ in aanmerking.”
Het RUP nr. 5 ‘Grote Heide-herneming’, definitief vastgesteld door de gemeenteraad in de zitting van 31/10/2018, werd door de Raad van State in het arrest van 23/03/2021 vernietigd. Vooraleer een nieuwe RUP-procedure kan worden opgestart, vragen de hogere overheden een update van de woningbouwprogrammatie.
De komende jaren zal de gemeente een beleidsplan ruimte moeten opmaken ter vervanging van het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan. Voor het beleidsplan ruimte Bonheiden is een woonbehoeftestudie eveneens een belangrijk thema dat onderzocht moet worden.
Opmaak woonbehoeftestudie voor gemeente Bonheiden:
Het woonbeleid in Vlaanderen wordt met een aantal grote uitdagingen geconfronteerd. Denk bijvoorbeeld aan de vergrijzing, bevolkingsgroei en –krimp, de nood aan nieuwe woontypologieën of de bereikbaarheid van nieuwe woningen. Allen vergen ze een duidelijk antwoord vanuit het ruimtelijk woonbeleid.
De gemeente Bonheiden wil met de woonbehoeftestudie nagaan in welke mate het woonaanbod moet uitgebreid of aangepast worden. De studie maakt een kwantitatieve afweging tussen de huidige en toekomstige woontypologie in Bonheiden met de toekomstige en gewenste woonvragen/behoefte voor de periode 2024 - 2050.
De gemeente Bonheiden wil een actieve regierol op vlak van wonen opnemen. Daarom is het belangrijk de woonbehoefte in kaart te brengen en te koppelen aan de ruimtelijke - demografische context van de gemeente. Op deze manier kan er beoordeeld worden waar en op welke manier ‘wonen’ het meest aangewezen is. Waar moet wonen versterkt worden? Hoe kunnen we het best verdichten? Zijn er opportuniteiten om extra open ruimte te creëren? Hoe kan de gemeente zorgen voor een betaalbaar woonaanbod, ook voor jonge Bonheidenaren?
De woonbehoeftestudie geeft een concreet beeld van de woonbehoeftes van diverse bewonersprofielen in een relatie tot het bestaande woonpatrimonium. Dit gebeurt op basis van verschillende prognoses. Bij de verschillende woonbehoeftes hoort een voorzet naar verder te ontwikkelen woonvormen, de impact hiervan op het ruimtegebruik en de impact op de organisatie van het woonbeleid in al haar facetten. Waar mogelijk wordt meegegeven welke inspanningen op welk niveau door welke actoren noodzakelijk of wenselijk zijn.
De gemeente stelt vast dat vooral jonge gezinnen het de laatste jaren steeds moeilijker hebben om een betaalbare woning in Bonheiden te vinden. De woningen die vrijkomen zijn vaak zeer groot en bevinden zich op grote percelen. Bovendien vereisen de energienormen meestal een zeer grondige renovatie. Door de combinatie van deze factoren slagen jonge gezinnen er steeds minder in om een gepaste woning in Bonheiden te vinden, waardoor ze genoodzaakt zijn om uit te wijken naar naburige gemeenten of steden. De gemeente wil daarom in de toekomst inzetten op het voorzien van een betaalbaar woonaanbod voor alle doelgroepen, met in het bijzonder aandacht voor sociaal wonen en de jonge Bonheidenaren.
De aanpak van de woonbehoeftestudie rust op volgende uitgangspunten:
De woonbehoeftestudie moet worden beschouwd als een voorafname op de latere opmaak van een “gemeentelijk beleidsplan Ruimte” voor Bonheiden. De opdracht omvat het opmaken van een woonbehoeftestudie als voorafname op de opmaak van het ‘gemeentelijk beleidsplan Ruimte’. Bij opmaak moet rekening gehouden worden met de voorwaarden gesteld in de Omzendbrief RO/2022/03 in verband met het opmaken van een gemeentelijke woonbehoeftestudie én de toekomstige wijziging of vervanging van deze omzendbrief die het Departement Omgeving heeft gepland. Het regelmatig afstemmen van de woonbehoeftestudie met het Departement Omgeving gedurende de opmaak ervan is dan ook een belangrijke vereiste.
De woningbouwprogrammatie die in het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan werd geformuleerd, dateert van 2006. Intussen zijn er een aantal maatschappelijke tendensen ontstaan waarmee destijds nog weinig of geen rekening kon worden gehouden. De ruimte komt meer en meer onder druk te staan, waardoor het noodzakelijk is een nieuw evenwicht te vinden tussen de verschillende ruimtevragers. Ook op het vlak van samenleven kent Bonheiden verschillende sociale tendensen (gezinsverdunning, vergrijzing, …) waar rekening mee gehouden moet worden. De gemeente Bonheiden wil voor elke Bonheidenaar een (t)huis realiseren.
Met deze studie is het de bedoeling dat er de brug wordt gemaakt tussen het woon- en het ruimtelijk beleid. De gemeente Bonheiden wenst een actievere rol op vlak van wonen te gaan spelen. Om dit op een efficiënte manier te kunnen doen, wordt een studie gevraagd naar de woonbehoeftes van verschillende bewonersprofielen in relatie tot het bestaande woonpatrimonium alsook een voorzet naar verder te ontwikkelen woonvormen en de impact hiervan op de organisatie van het woonbeleid in de toekomst. De woonbehoeftestudie zal ook belangrijke input geven aan de opmaak van het toekomstig beleidsplan ruimte.
1. Huidige situatie en prognoses (bron: Woonscan Bonheiden: Bonheiden (provincieantwerpen.be)
Hieronder worden enkele relevante thema’s en gegevens uit de Woonscan Bonheiden overgenomen, de bijhorende grafieken zijn terug te vinden in het document in bijlage. Voor meer gedetailleerde info verwijzen we graag naar het volledige rapport dat online raadpleegbaar is: Bonheiden (provincieantwerpen.be).
1.1. Aantal inwoners
Grafiek 18 geeft het (verwachte) verloop van het inwonersaantal weer als percentage ten opzichte van 2010 (met absolute aantallen weergegeven voor de gemeente Bonheiden). De prognose is dat gemeente Bonheiden een bevolkingstoename zal kennen. Deze cijfers zijn gebaseerd op de stand van de bevolking op 1 januari 2020. In de prognose wordt de periode 2020-2030 als ‘aanvaardbare horizon’ beschouwd. Voor 2030-2040 zijn de prognoses minder zeker. We zien een duidelijk stijgende trend in de tijd. Daarbij wordt verwacht dat de stijging tegen 2040 hoger is dan de gemiddelde toename in het Vlaams Gewest en de provincie Antwerpen.
1.2. Leeftijdscategorieën
Wanneer we kijken naar de inwoners naargelang leeftijdscategorie stellen we vast dat het aandeel jongeren (0-17j) en de groep 18-64-jarigen afneemt tegen 2040. Het aandeel van de groep 65+ers neemt toe (grafiek 20).
1.3. Aantal huishoudens
Het aantal huishoudens nam de afgelopen jaren toe en blijft ook in de toekomst stijgen (grafiek 21). Wanneer we kijken naar de huishoudensgrootte tot 2040 (grafiek 22) zien we dat vooral de huishoudens met 1 en 2 personen in aantal toenemen. Er is dus sprake van gezinsverdunning. Dit zijn vaak huishoudens met één inkomen voor wie de betaalbaarheid van de woning een belangrijk aandachtspunt is.
Grafiek 1 laat de verdeling zien tussen huishoudens die wonen als eigenaar, als huurder in de private sector en als huurder bij een woonmaatschappij of sociaal verhuurkantoor. Meer dan 80% van de huishoudens in Bonheiden is eigenaar van de woning, een kleine 20% is huurder.
Gezien de verwachte toename van het aantal alleenwonenden wordt verwacht dat het aantal huurders de komende decennia zal toenemen.
1.4. Woongelegenheden
In de gemeente Bonheiden waren er in 2022 in totaal 6.680 woongelegenheden aanwezig. Ongeveer 85% daarvan zijn eengezinswoningen, ongeveer 11% van de woongelegenheden zijn appartementen.
Uit grafiek 39 blijkt daarnaast dat meer dan 80% van de woningen gebouwd zijn vóór 2001. Voor meer dan 66% van de woningen is geen enkele vergunningsplichtige wijziging aan de woning gekend. Dit doet vermoeden dat een groot aandeel van de woningen toe is aan een grondige renovatie.
De mediaanprijs voor een woonhuis bedroeg in 2022 in Bonheiden € 410.000 (ten opzichte van € 315.000 gemiddeld in Vlaanderen, Woningprijs | Vlaanderen.be) . Bonheiden behoort daarmee tot de 37 gemeenten in Vlaanderen waar de mediaanprijs van een woning hoger ligt dan € 400.000 . Vooral voor huizen in open bebouwing en voor appartementen ligt de mediaanprijs een stuk boven de gemiddelde mediaanprijs in het Vlaams Gewest en de Provincie Antwerpen (grafiek 4).
Ook de gemiddelde huurprijs (grafiek 6) ligt zowel voor private woningen als private woningen fors boven de gemiddelde huurprijs in het Vlaams Gewest en provincie Antwerpen.
2. Inschatting van knelpunten
Uit bovenstaande gegevens blijkt dat de gemeente Bonheiden zich tegen 2035-2040 mag verwachten aan een bevolkingsgroei die groter is dan het Vlaamse gemiddelde en aan een toenemende vergrijzing. Er zal zich ook een sterke groei van het aantal huishoudens voordoen. De groei van het aantal huishoudens is bovendien sterker dan de bevolkingsgroei. We zien een zeer sterke toename van het aantal alleenwonenden.
Bonheiden is een landelijke gemeente met hoofdzakelijk grondgebonden eengezinswoningen. Een groot aandeel van die eengezinswoningen is gelegen in een groene omgeving, op ruime percelen en bestaat uit grote, vrijstaande woningen. Dit verklaart meteen ook de hoge mediaanprijs voor een woonhuis in Bonheiden. Meer dan 80% van de woningen is gebouwd vóór 2001, wat maakt dat veel van deze woningen aan een (doorgaans grondige) renovatie toe zijn met het oog op het behalen van de energieprestatienormen.
Het huidige woonaanbod blijkt niet afgestemd op de toekomstige noden. Het verwerven van een woning blijkt door de hoge aankoopprijs en de nood aan een vaak grondige renovatie voor jonge tweeverdieners een steeds moeilijkere opgave. Voor alleenwonenden is het bestaande woonaanbod nog beperkter. Ook het huren van dergelijke woningen gaat met hoge huurprijzen gepaard. Ondanks de inspanningen die de afgelopen jaren geleverd zijn voor het bijkomend voorzien van sociale woningen, zijn de meeste nieuwe projecten wegens juridische obstakels nog niet gerealiseerd. Het sociale huuraanbod bedraagt vandaag 19 SHM woningen per 1000 inwoners. Algemeen kunnen we dus stellen dat er een gebrek aan betaalbare alternatieven voor starters en kleine huishoudens is. Alleenstaanden en jonge gezinnen zien zich daardoor genoodzaakt om buiten de eigen gemeente op zoek te gaan naar een woning en wijken uit.
Het woonaanbod bestaat voor 85% uit woongelegenheden in een eengezinswoning en voor 11% uit woongelegenheden in een meergezinswoning. Hoewel het aandeel appartementen lager ligt dan het Vlaamse gemiddelde leeft de perceptie dat vooral de dorpskern van Bonheiden de laatste jaren een zeer sterke toename heeft gekend wat betreft het aantal appartementen. Er worden vraagtekens geplaatst bij de leefbaarheid van de dorpskernen bij een verdere toename van het aantal woningen in de vorm van appartementen. Ook het dorpse karakter van beide kernen komt onder druk te staan. Gemeente Bonheiden wil op een leefbare manier verdichten en is zoekende naar de juiste handvaten hiervoor.
3. Concrete vraagstelling
3.1. Ruimtelijk/Demografisch
3.2. Betaalbaarheid
Op welke plaatsen is sociaal wonen gewenst? Hoe blijven we voorzien in kwalitatieve woningen voor iedereen? Hoe kunnen we de groeiende groep van alleenwoners beter bedienen? Kunnen alternatieve woonvormen hier een oplossing bieden?
De gemeente is op zoek naar kritische succesfactoren om tot een betaalbare woning(huur)markt te kunnen komen.
Op vraag van de gemeente heeft IGEMO een offerte gemaakt voor de opmaak van een gemeentelijke woonbehoeftestudie voor Bonheiden.
De studie zal bestaan uit 2 fases:
Fase 1 - verzamelen en analyseren van de ruimtelijke en demografische data
In de eerste fase verzamelt IGEMO, de nodige data om de analyses te kunnen maken. IGEMO voert een kwalitatief onderzoek uit waarbij de nadruk ligt op het in kaart brengen van de ruimtelijke elementen die vereist zijn om een goed en degelijk gemeentelijk woonbeleid te voeren.
Tegelijk zal door IGEMO een kwantitatief onderzoek uitgevoerd worden, waarbij vooral het cijfermateriaal belangrijk is, zoals de huidige data en prognoses van de bevolking en huishoudens van de gemeente en het woningbestand in zijn totaliteit.
De volgende bronnen worden voor het onderzoek geraadpleegd (niet limitatief): Woonscan van Provincie Antwerpen, Provincie in Cijfers, Statistiek Vlaanderen, Statbel, Wonen in Vlaanderen, Beleidsplan Ruimte Vlaanderen, Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen, Ruimtelijk Structuurplan Bonheiden. Daarnaast worden ook alle aangeleverde gemeentelijke data verwerkt in deze fase.
Fase 2 - formuleren van beleidsaanbevelingen
In de tweede fase wordt er gekeken hoe enkele actuele vragen binnen de gemeente kunnen worden beantwoord. Een 1ste luik behandelt het ruimtelijke en demografische aspect, een 2de luik de betaalbaarheid.
Het ruimtelijk/demografisch luik betreft voornamelijk het realiseren van bijkomende woonentiteiten. IGEMO brengt de meeste geschikte locaties in kaart, kijkt naar de typologieën die nodig zijn nu en in de toekomst en hoe deze tegemoetkomen aan de wijzigende samenstelling van de huishoudens. Is er nood aan uitbreiding van het patrimonium, is aanpassing aan de orde, of gaat het om een combinatie van beide? Op basis van de in fase 1 verzamelde data worden aanbevelingen geformuleerd met betrekking tot het woon- en woningaanbod voor de gemeente, voor de periode 2024 – 2050.
Het luik rond betaalbaarheid wordt bekeken voor alle doelgroepen en alle inwoners van de gemeente. IGEMO onderzoekt hierbij inzonderheid op welke wijze de gemeente ervoor kan zorgen dat jongeren niet naar de buurgemeenten emigreren omwille van een te beperkt aanbod betaalbare woningen in eigen gemeente.
De beleidsaanbevelingen zullen als basis kunnen fungeren voor de effectieve opmaak van een Gemeentelijk Beleidsplan Ruimte.
Voorlopige Timing:
Jan Fonderie, raadslid, stelt volgend amendement voor:
Schrapt uit de zin 'Deze overeenkomst werd ondertekend te Mechelen op datum van 6 mei 2024 in twee originelen.' de datum '6 mei 2024' en vervangt dit door [datum].
Dit amendement wordt met eenparigheid van stemmen aangenomen.
De totale kostprijs voor de opdracht wordt geraamd op basis van de voorziene taken. Een overzicht hiervan wordt toegevoegd als bijlage bij de overeenkomst. De volledige kostprijs voor de opdracht bedraagt aldus € 36.608,00. Indien in de loop van de uitvoering van de opdracht zou blijken dat er een sterke afwijking van de raming zal zijn, wordt de gemeente hiervan in kennis gesteld en bezorgt IGEMO een aangepaste raming ter goedkeuring van de resterende prestaties. De prestaties worden gefactureerd op basis van de werkelijk gepresteerde uren aan een uurloontarief van 114,40 €/uur (basis 2024). De uurloontarieven worden op 1 januari van elk jaar geactualiseerd op basis van enerzijds de evolutie van de spilindex (loonindexatie) en anderzijds de loopbaanevolutie (samen 4,5% op jaarbasis) (basis = januari 2024). Binnen de zelfstandige groepering is op de aan IGEMO verschuldigde vergoeding voor de dienstverlening geen btw verschuldigd.
Het geraamde bedrag voor de opmaak van een gemeentelijke woonbehoeftestudie Bonheiden bedraagt € 36.608,00. Deze studie is nodig voor de opmaak van een gemeentelijk beleidsplan ruimte Bonheiden.
Financieel advies:
Het visum van de financieel directeur wordt toegekend aan deze verbintenis. Daarmee wordt bevestigd dat er geen enkele aanwijzing is gevonden dat deze uitgave onwettig, onregelmatig of zonder voldoende krediet in het lopende boekjaar of zonder verbintenis mogelijk binnen het meerjarenplan, zou worden aangegaan.
Gunstig visum Visum 2024/0212 van Els Van Bever van 04 juni 2024
Enig artikel - Keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente en IGEMO voor de opmaak van een woonbehoeftestudie Bonheiden goed voor een geraamd bedrag van € 36.608,00 goed als volg:
WOONBEHOEFTESTUDIE BONHEIDEN
OVEREENKOMST IGEMO – GEMEENTE BONHEIDEN
Tussen de ondergetekenden
Enerzijds
De intergemeentelijke vereniging voor ontwikkeling van het gewest Mechelen en omgeving (IGEMO), publieke rechtspersoon die de vorm van een dienstverlenende vereniging overeenkomstig het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, heeft aangenomen, met maatschappelijke zetel gevestigd te 2800 Mechelen, Schoutetstraat 2 en KBO nr. 0213.349.124, vertegenwoordigd door de heer Ivan Blauwhoff, voorzitter en de heer Seppe Jacobs, clustermanager;
Hierna “IGEMO” genoemd en
Anderzijds
Gemeente Bonheiden, vertegenwoordigd door de heer Lode Van Looy, burgemeester, en de mevrouw Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur;
Hierna “gemeente Bonheiden” genoemd,
Is overeengekomen wat volgt:
ARTIKEL 1: VOORWERP VAN DE OVEREENKOMST
Deze overeenkomst heeft de uitvoering, door IGEMO in opdracht van de gemeente Bonheiden, van een woonbehoeftestudie tot voorwerp. De studie wordt uitgevoerd overeenkomstig de modaliteiten van omzendbrief RO/2002/03 in verband met het opmaken van een gemeentelijke woonbehoeftestudie en het ontwikkelen van woonuitbreidingsgebieden met of zonder woonbehoeftestudie. De uitwerking van de studie zal opgedeeld worden in 2 fases. In de 1ste fase ligt de focus op de ruimtelijke en demografische data, en analyse van deze data. Er zal een kwalitatieve en kwantitatieve studie gemaakt worden om een duidelijk beeld te krijgen van de bevolking en het patrimonium van de gemeente.
De 2de fase richt zich op de beleidsaanbevelingen aangaande de toekomstige uitdagingen op vlak van wonen.
ARTIKEL 2: WERKWIJZE
Fase 1 – Verzamelen en analyse van ruimtelijke en demografisch data.
In de eerste fase verzamelt IGEMO, de nodige data om de analyses te kunnen maken. IGEMO voert een kwalitatief onderzoek uit waarbij de nadruk ligt op het in kaart brengen van de ruimtelijke elementen die vereist zijn om een goed en degelijk gemeentelijk woonbeleid te voeren.
Tegelijk zal door IGEMO een kwantitatief onderzoek uitgevoerd worden, waarbij vooral het cijfermateriaal belangrijk is, zoals de huidige data en prognoses van de bevolking en huishoudens van de gemeente en het woningbestand in zijn totaliteit.
Volgende bronnen worden voor het onderzoek geraadpleegd (niet limitatief): Woonscan van Provincie Antwerpen, Provincie in Cijfers, Statistiek Vlaanderen, Statbel, Wonen in Vlaanderen, Beleidsplan Ruimte Vlaanderen, Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen, Ruimtelijk Structuurplan Bonheiden. Daarnaast worden ook alle aangeleverde gemeentelijke data verwerkt in deze fase.
Fase 2 – Formuleren van beleidsaanbevelingen
In de tweede fase wordt er gekeken hoe enkele actuele vragen binnen de gemeente kunnen worden beantwoord. Een 1ste luik behandelt het ruimtelijke en demografische aspect, een 2de luik de betaalbaarheid.
Het ruimtelijk/demografisch luik betreft voornamelijk het realiseren van bijkomende woonentiteiten. IGEMO brengt de meeste geschikte locaties in kaart, kijkt naar de typologieën die nodig zijn nu en in de toekomst en hoe deze tegemoetkomen aan de wijzigende samenstelling van de huishoudens. Is er nood aan uitbreiding van het patrimonium, is aanpassing aan de orde, of gaat het om een combinatie van beide? Op basis van de in fase 1 verzamelde data worden aanbevelingen geformuleerd met betrekking tot het woon- en woningaanbod voor de gemeente, voor de periode 2024 – 2050.
Het luik rond betaalbaarheid wordt bekeken voor alle doelgroepen en alle inwoners van de gemeente. IGEMO onderzoekt hierbij inzonderheid op welke wijze de gemeente ervoor kan zorgen dat jongeren niet naar de buurgemeenten emigreren omwille van een te beperkt aanbod betaalbare woningen in eigen gemeente.
De beleidsaanbevelingen zullen als basis kunnen fungeren voor de effectieve opmaak van een Gemeentelijk Beleidsplan Ruimte.
ARTIKEL 3: TIMING
Voor de uitvoering van de opdracht worden de volgende streefdata gehanteerd, welke in onderling overleg tussen partijen nader kunnen worden uitgewerkt en desgevallend gewijzigd. Deze data zijn inzonderheid aanpasbaar in functie van de zittingen van o.a. gemeenteraad, college voor burgemeester en schepenen, lokaal woonoverleg, …
juni 2024 | Startoverleg
|
juli 2024 | Fase 1 – Verzamelen en analyse van ruimtelijke en demografisch data
|
augustus 2024 | Fase 2 – Formuleren beleidsaanbevelingen Formuleren van beleidsaanbevelingen met het oog op de opmaak van het beleidsplan ruimte met aandacht voor:
|
september 2024 | Afwerken nota Overleg met gemeente alvorens te agenderen op LWO |
oktober 2024 | Afstemmen met hogere overheden
Overleg met gemeente voor agenderen op CBS en GR |
november 2024 | Bespreking resultaten op CBS en GR |
Deze timing is onder voorbehoud van tijdige besluitvorming en informatieverstrekking door de gemeente.
ARTIKEL 4: KOSTPRIJS VAN DE OPDRACHT
De totale kostprijs voor de opdracht wordt geraamd op basis van de voorziene taken. Een overzicht hiervan wordt toegevoegd als bijlage bij de overeenkomst.
De volledige kostprijs voor de opdracht bedraagt aldus 36.608,00 EUR.
Indien in de loop van de uitvoering van de opdracht zou blijken dat er een sterke afwijking van de raming zal zijn, wordt de gemeente hiervan in kennis gesteld en bezorgt IGEMO een aangepaste raming ter goedkeuring van de resterende prestaties.
De prestaties worden gefactureerd op basis van de werkelijk gepresteerde uren aan een uurloontarief van 114,40 EUR/uur (basis 2024).
De uurloontarieven worden op 1 januari van elk jaar geactualiseerd op basis van enerzijds de evolutie van de spilindex (loonindexatie) en anderzijds de loopbaanevolutie (samen 4,5% op jaarbasis) (basis = januari 2024).
Binnen de zelfstandige groepering is op de aan IGEMO verschuldigde vergoeding voor de dienstverlening geen btw verschuldigd.
ARTIKEL 6: FACTURATIE EN WIJZE VAN BETALING
De vergoeding voor de uitvoering van de opdracht is betaalbaar als volgt:
De factuur is te betalen binnen een termijn van 30 kalenderdagen na factuurdatum.
ARTIKEL 7: WIJZIGINGEN
Beide partijen verbinden zich ertoe de bepalingen van deze overeenkomst te goeder trouw uit te voeren. Zo deze uitvoering ernstig verstoord wordt door een nieuw en belangrijk element, wordt dit dadelijk tussen de beide partijen besproken teneinde de bepalingen van deze overeenkomst eventueel schriftelijk aan te passen.
ARTIKEL 8: TOEPASSELIJK RECHT EN BEVOEGDE RECHTBANK
Deze overeenkomt wordt beheerst door en geïnterpreteerd volgens het Belgisch recht.
Beide partijen zullen alles in het werk stellen om de betwistingen en geschillen voortspruitend uit deze overeenkomst in der minne te regelen. Zo dat niet mogelijk is, zijn de rechtbanken van het arrondissement Antwerpen (afdeling Mechelen) bevoegd uitspraak te doen.
Deze overeenkomst werd ondertekend te Mechelen op datum van [datum] in twee originelen.
Iedere betrokken partij erkent door ondertekening van deze overeenkomst één exemplaar te hebben ontvangen.
Namens gemeente Bonheiden
Lode Van Looy, Burgemeester
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
Namens IGEMO
Ivan Blauwhoff, voorzitter
Seppe Jacobs, clustermanage
Na een grondige evaluatie van het verkeerssysteem in Bonheiden is er vastgesteld dat de zones 30 niet leesbaar en aaneengesloten zijn. Ook zijn de borden niet correct geplaatst.
Daarom wordt er voorgesteld om de onduidelijke zone 30 duidelijker te maken door een aaneengesloten zone, met het installeren van thermoplasten op de invalswegen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze wijzigingen goed te keuren.
Na een grondige evaluatie van het verkeerssysteem in Bonheiden is er vastgesteld dat de zones 30 niet leesbaar en aaneengesloten zijn.
Hier zijn enkele redenen waarom deze verandering aan te bevelen wordt:
De technische dienst geeft volgend advies:
Artikel 1 - Keurt volgende wijzigingen in het aanvullend verkeersreglement Zone 30 Dorp goed als volgt:
In de zone begrensd door:
geldt: de zone 30 wordt afgebakend. Het begin van de zone 30 wordt aangeduid; ook het einde van de zone 30 wordt aangeduid.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 2 - Heft alle voorgaande aanvullende reglementen op.
Artikel 3 - Maakt dit aanvullend reglement ter kennisgeving over aan de afdeling Beleid Mobiliteit en verkeersveiligheid.
Artikel 4 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke webtoepassing en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.
Na een grondige evaluatie van het verkeerssysteem in Bonheiden is er vastgesteld dat er een aanzienlijke overlap is tussen de verschillende verkeersborden met betrekking tot parkeerregelingen. Met name viel het op dat er meerdere borden waren die verwijzen naar parkeerplaatsen met tijdsbeperkingen door middel van parkeerschijven, met uitzondering van bewoners. Dit heeft geleid tot overdreven veel verkeersborden in het centrum.
De dienst mobiliteit wenst dit probleem aan te pakken door een zonale geldigheid hiervan te maken.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze wijzigingen goed te keuren.
De dienst mobiliteit stelt voor om de overlappende parkeerborden met schijf te vervangen door een meer gestroomlijnde en effectieve regeling, namelijk een zonale geldigheid voor het parkeren.
Er zal niets veranderen aan de huidige parkeerplaatsen, enkel de verkeersborden wijzigen. Waar nu al blauwe zone is, zal dit in de toekomst ook zijn. Het Kerkplein zal aan de voorkant binnen de blauwe zone liggen en aan de achterkant buiten de blauwe zone. Dit is in huidige situatie ook al zo.
De technische dienst geeft volgend advies:
Vermindering van verwarring: Het huidige systeem met meerdere borden voor parkeerschijfregelingen zorgt voor verwarring bij zowel bewoners als bezoekers. Door over te stappen op een zonale geldigheid wordt het systeem eenvoudiger en gemakkelijker te begrijpen.
Efficiënter gebruik van ruimte: Door het verwijderen van meerdere parkeerborden met schijf, kunnen we de ruimte op straat beter benutten. Dit kan helpen om de visuele vervuiling te verminderen en de esthetiek van ons dorp te verbeteren.
Flexibiliteit en gemak: Een zonale geldigheid voor parkeren biedt meer flexibiliteit voor bewoners en bezoekers. In plaats van te moeten letten op verschillende tijdsbeperkingen op verschillende locaties, kunnen bestuurders zich eenvoudig houden aan de geldende zone in het gebied waar ze zich bevinden.
Artikel 1 - Past het gemeentelijk aanvullend verkeersreglement aan als volgt:
In de zone begrensd door:
geldt: het parkeren is toegelaten; de parkeertijd is beperkt tot maximaal 2uur; van 9u tot 18u op werkdagen en de parkeerschijf moet gebruikt worden. Er wordt een uitzondering voor bewoners toegelaten.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 2 - Heft alle voorgaande aanvullende reglementen op.
Artikel 3 - Maakt dit aanvullend reglement ter kennisgeving over aan de afdeling Beleid Mobiliteit en verkeersveiligheid.
Artikel 4 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke webtoepassing en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.
Uit een bevraging blijkt dat de voorrangsregeling op het kruispunt van de Pelgrimstraat met de Oude Kasteellaan niet heel duidelijk is. Daarom wordt voorgesteld om dit aan te pakken met een stopstreep en verkeerssignalisatie. De bestuurders van de Pelgrimstraat dienen dan voorrang te geven. Hiervoor dient het aanvullend verkeersreglement aangepast te worden.
De gemeenteraad beslist ter zitting dit punt te verdagen naar de gemeenteraad van 28/08/2024.
Enig artikel - Verdaagt dit punt naar de gemeenteraad van 28/08/2024.
Tot op heden is de Peter Benoitlaan een zone 50. Deze begint en eindigt in de Peter Benoitlaan. Een zone moet altijd bestaan uit meerdere straten en dat is niet het geval. Daarom stelt de dienst mobiliteit voor om dit aan te passen naar c43 borden met '50 km/u'. De snelheid zal niet gewijzigd worden, maar het reglement moet aangepast worden, zodat dit juridisch juist is.
De gemeenteraad besluit om dit agendapunt te verwerpen.
De technische dienst geeft volgend advies:
Na zorgvuldige evaluatie van de evolutie in Bonheiden betreffende aanvullende reglementen in de loop der jaren, hebben we vastgesteld dat het bestaande document aanzienlijk is gegroeid en momenteel te veel informatie bevat. Deze overmatige omvang heeft helaas geleid tot een aantal onnauwkeurigheden en fouten in het document, waardoor de effectiviteit en de naleving van de reglementen in het gedrang kunnen komen.
Om deze kwesties aan te pakken en ervoor te zorgen dat de aanvullende reglementen nauwkeurig en toegankelijk blijven, heeft de dienst mobiliteit besloten om een nieuwe aanpak te volgen. In de toekomst zullen we bij nieuwe herinrichtingen/verkeerssituaties ervoor kiezen om aanvullende reglementen op straatniveau te ontwikkelen. Deze strategie biedt meerdere voordelen voor onze gemeente.
Ten eerste maakt het opstellen van aanvullende reglementen op straatniveau het mogelijk om specifieke en gedetailleerde voorschriften te formuleren die nauwkeurig zijn afgestemd op de lokale omstandigheden en behoeften. Hierdoor kunnen we flexibeler inspelen op veranderende omstandigheden en de verkeerssituatie in verschillende delen van onze gemeente optimaliseren. Daarnaast is deze benadering in lijn met de aanbevelingen van het Agentschap Wegen en Verkeer (MOW).
Enig artikel - Past het gemeentelijk aanvullend verkeersreglement NIET aan als volgt:
Op het kruispunt Peter Benoitlaan met de Mechelsesteenweg geldt: De bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen komende van de Peter Benoitlaan; de plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.
Dit wordt aangeduid door verkeertekens:
Op locatie Peter Benoitlaan huisnummer 14 wordt het verkeersbord B5 aangekondigd. De bestuurders zullen over 150 meter moeten stoppen en voorrang verlenen.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Op de Peter benoitlaan vanaf kruispunt Peter Benoitlaan met de Mechelsessteenweg tot het kruispunt Peter Benoitlaan met de Mechelsbroekstraat geldt: het is verboden voor bestuurders sneller te rijden dan 50 km per uur.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Op kruispunt Peter Benoitlaan met de Mechelsbroekstraat geldt: de bestuurders moeten voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die ze oprijden; de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Op kruispunt Peter Benoitlaan met de Mechelsbroekstraat geldt: De fietszone wordt afgebakend. Het begin van de fietszone wordt aangeduid; ook het einde van de fietszone wordt aangeduid.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Op kruispunt Peter Benoitlaan met de Mechelsesteenweg geldt: fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het dubbelrichtings- fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Na grondig overleg met de scholen in de Schommen worden er een aantal aangepaste verkeersmaatregelen voorgesteld. Hierbij wordt de Kiss en Ride-zone beperkt tot de ochtend, omdat deze 's avonds niet goed functioneert en de verkeersveiligheid en doorstroming negatief beïnvloedt. Ook wordt de parkeerplaats voor de bus verplaatst naar een andere schoolpoort om het in- en uitstapproces te verbeteren.
Hiervoor dient het aanvullend verkeersreglement aangepast te worden.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze wijzigingen goed te keuren.
De technische dienst geeft volgend advies:
Na zorgvuldige evaluatie van de evolutie in Bonheiden betreffende aanvullende reglementen in de loop der jaren, hebben we vastgesteld dat het bestaande document aanzienlijk is gegroeid en momenteel te veel informatie bevat. Deze overmatige omvang heeft helaas geleid tot een aantal onnauwkeurigheden en fouten in het document, waardoor de effectiviteit en de naleving van de reglementen in het gedrang kunnen komen.
Om deze kwesties aan te pakken en ervoor te zorgen dat de aanvullende reglementen nauwkeurig en toegankelijk blijven, heeft de dienst mobiliteit besloten om een nieuwe aanpak te volgen. In de toekomst zullen we bij nieuwe herinrichtingen/verkeerssituaties ervoor kiezen om aanvullende reglementen op straatniveau te ontwikkelen. Deze strategie biedt meerdere voordelen voor onze gemeente.
Ten eerste maakt het opstellen van aanvullende reglementen op straatniveau het mogelijk om specifieke en gedetailleerde voorschriften te formuleren die nauwkeurig zijn afgestemd op de lokale omstandigheden en behoeften. Hierdoor kunnen we flexibeler inspelen op veranderende omstandigheden en de verkeerssituatie in verschillende delen van onze gemeente optimaliseren. Daarnaast is deze benadering in lijn met de aanbevelingen van het Agentschap Wegen en Verkeer (MOW).
Na zorgvuldige evaluatie hebben we besloten om de Kiss en Ride-zone te beperken tot de ochtenden. We merken namelijk dat het 's avonds niet naar behoren functioneert en zorgen met zich meebrengt voor de verkeersveiligheid en de doorstroming.
Met het oog op het gemak van onze busdienst en om de doorstroming te verbeteren, zullen we de parkeerplaats voor de bus verplaatsen naar de andere schoolpoort. Deze nieuwe locatie zal het in- en uitstapproces voor onze buspassagiers stroomlijnen.
Artikel 1 - Past het gemeentelijk aanvullend verkeersreglement aan als volgt:
Op de Schommen van Schoolstraat richting Guidogezellelaan, verboden rijrichting voor iedere bestuurder; de maatregel geldt niet voor fietsers, bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en speed pedelecs. In de tegenovergestelde richting geldt: toegelaten rijrichting op de openbare weg met eenrichtingsverkeer; fietsers, bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en speed pedelecs mogen in de twee richtingen rijden.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Op locatie Schommen ter hoogte van huisnummers 34 geldt: de bestuurders hebben voorrang.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Op locatie Schommen ter hoogte van huisnummer 2 tot 28 geldt: het stilstaan en parkeren is verboden: het begin en het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Op locatie Schommen tegenover huisnummer 28 geldt: het parkeren is verboden, de maatregel geldt tussen 8u en 9u15; de parkeerreglementering geldt over een afstand van 25m.
Dit wordt aangeduid door de verkeerstekens:
Op locatie Schommen tegenover huisnummer 16 geldt: het parkeren is voorbehouden voor autocars; de maatregel geldt tussen 7u en 16u; de parkeerreglementering geldt over een afstand van 15m.
Dit wordt aangeduid door de verkeerstekens:
Op locatie Schommen ter hoogte van huisnummer 12, 19 en 20 geldt: Voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt aangeduid door de verkeerstekens:
Op locatie Schommen ter hoogte van huisnummers: 1, 5, 7-9, 11-13 en 15 wordt de denkbeeldige rand van de rijbaan aangeduid. Het deel van de openbare weg dat gelegen is aan de andere kant van deze streep is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren.
Dit wordt aangeduid door de verkeerstekens:
Op locatie Schommen ter hoogte van huisnummers: 5-7, 11, 13-15 en 15-19 is het parkeren op de rijbaan verboden.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 2 - Heft alle voorgaande aanvullende reglementen op.
Artikel 3 - Maakt dit aanvullend reglement ter kennisgeving over aan de afdeling Beleid Mobiliteit en verkeersveiligheid.
Artikel 4 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke webtoepassing en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.
Er dient een nieuwe opdracht opgestart te worden voor GeBo: Blok F - vernieuwen verwarmingsketels.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunning vast te stellen.
De raming bedraagt € 89.242,04 excl. btw of € 94.596,56 incl. 6% btw.
De verwarmingsketels van de lagere gemeenteschool GeBo vallen regelmatig in storing en zijn verouderd (in gebruik sinds 2002). Voor de productie van de UNIGYR controllers voor het aansturen van de verwarmingsinstallatie werd er eind 2006 beslist om de productie stop te zetten en zijn er geen wisselstukken meer verkrijgbaar.
Interventies door onderhoudsfirma Vinci in 2024:
Volgende isolerende maatregelen werden in het verleden al uitgevoerd in de lagere gemeenteschool GeBo:
De verwarmingsketels van de lagere gemeenteschool GeBo zijn aan vervanging toe (2 ketels Ygnis Optimaz 348 in cascade - in gebruik sinds 2002). Deze vallen vaak in storing en zijn onbetrouwbaar geworden. Tevens zijn dit niet de meest energiezuinige toestellen. Om de school te blijven voorzien van de nodige comfortabele binnentemperaturen in koude perioden (In de Codex Arbeidswelzijn vinden we in artikel V. 1-3, §1 dat de minimumtemperatuur 18 °C moet zijn in een lokaal waar zeer licht werk louter in rust zitten of staan wordt geleverd), dienen de huidige ketels vervangen te worden. Voor de productie van de UNIGYR controllers voor het aansturen van de verwarmingsinstallatie werd er eind 2006 beslist om de productie stop te zetten en zijn er dus geen wisselstukken meer verkrijgbaar (brief Siemens 31/10/2006).
Advies duurzaamheidsambtenaar:
Met deze gunning worden de 2 bestaande verwarmingsketels op gas vervangen door een nieuwe installatie op gas. Het plaatsen van nieuwe installaties op gas is in principe geen duurzame oplossing. Er is duidelijk een uitfasering van gasinstallaties aan de gang. Bij nieuwbouw is er al een verbod op de plaatsing van nieuwe gasinstallaties.
Een gasinstallatie is tevens veel minder energie-efficiënt dan een warmtepomp. De potentiële CO2 winst is daarom bijgevolg ook veel minder hoog wanneer de school op gas blijft verwarmen. Daarenboven is de school een van de grotere energieverbruikers binnen het eigen patrimonium. Een energiebesparing van 40% bereiken binnen het grondgebied (burgemeester convenant) wordt hierdoor een nog grotere uitdaging.
Bijkomend staat de trias energetica loodrecht tegenover de keuze voor het vervangen van de oude verwarmingsinstallatie op gas door een nieuwe installatie op gas:
In de eerste plaats moet er gewerkt worden aan het verminderen van de vraag (bv. isoleren), pas daarna volgt kijken naar hoe duurzamere energie oplossingen geïntegreerd kunnen worden (bv. warmtepomp installeren) en pas de allerlaatste optie is het inzetten op een efficiëntieverhoging van het gebruik van fossiele brandstoffen.
De gemeente zal dit jaar starten met het opstellen van een strategisch vastgoedplan (SVP) en een patrimonium beheerplan (BPB). Met het SVP en PBP kunnen er de toekomstige jaren gerichte beslissingen genomen worden over renovaties en/of verbouwingswerken. In de komende 25 jaar zullen er nog heel wat investeringen moeten gebeuren. De opmaak van een strategisch vastgoedplan en een patrimonium beheersplan zal ongeveer 2 jaar in beslag nemen, de prioriteiten zijn op dit moment dan ook onduidelijk.
Het advies is gezien het acute probleem bij de werking van de huidige, oudere verwarmingsinstallaties, gunstig met volgende bemerkingen:
Conclusie
Gunstig, de plaatsing van een nieuwe verwarmingsinstallatie op gas mag geen beperking leggen op toekomstige duurzame ingrepen.
Advies ADV/2024/460 van Thomas Pluymers van 04 juni 2024: Gunstig
Barbara Maes, raadsid, stelt volgend amendement voor:
Voegt een artikel 3 toe dat luidt als volgt: Neemt de beslissing onder de voorwaarde dat dit toekomstige duurzame investeringen in de school niet in de weg staat.
Dit amendement wordt met 15 stemmen voor (Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Sofie Crauwels, Veerle Stephani), 1 stem tegen (Pascal Vercammen) en 6 onthoudingen (Guido Vaganée, Wim Van der Donckt, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Hilde De Ruysscher) aangenomen
De raming bedraagt € 89.242,04 excl. btw of € 94.596,56 incl. 6% btw.
Visum:
Gunstig mits aanpassing visum FA 2024/00134 van Financiele dienst van 02 juni 2024
Artikel 1 - Keurt het bestek met nr. 2024/EODB-1356 en de raming voor de opdracht 'GeBo: Blok F - vernieuwen verwarmingsketels', opgesteld door de technische dienst, goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 89.242,04 excl. btw of € 94.596,56 incl. 6% btw.
Artikel 2 - Kiest als wijze van gunning voor de opdracht de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3 - Neemt de beslissing onder de voorwaarde dat dit toekomstige duurzame investeringen in de school niet in de weg staat.
Vanaf 01/01/2025 gaat het lokaal bestuur Bonheiden fietslease aanbieden aan de medewerkers van de gemeente en het OCMW. Teneinde fietslease te kunnen implementeren in het Lima verloningspakket van Cipal-Schaubroeck dient er een overeenkomst gesloten te worden met Payflip, partner van Cipal-Schuabroeck.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de samenwerking met Payflip, partner van Cipal-Schaubroeck aan te gaan.
Vanaf 01/01/2025 gaat het bestuur fietslease aan bieden aan de medewerkers van gemeente en OCMW. Hiertoe werd toegetreden in het raamcontract fietslease - juli 2023 in CREAT op 24/04/2024.
Ten einde de verloning te implementeren in het huidige verloningspakket Lima dient er een samenwerking te gebeuren met Payflip, partner van Cipal - Schaubroeck. Zij bieden een dienstverlening 'flexibel verlonen' aan. Binnen deze dienstverlening valt eveneens een juridisch instrumentarium of juridische ontzorging. Voor de implementatie wordt een éénmalige kost aangerekend.
De kostprijs bestaat uit 2 componenten:
Door de samenwerking met Payflip, partner van Cipal - Schaubroeck ontstaat een maximale ontzorging van de klant via digitale tools en een koppeling met Lima, het verloningssysteem van Cipal - Schaubroeck, waarmee het gemeentebestuur de verloning reeds verwerkt.
Aan de samenwerking met Payflip, partner van Cipal - Schaubroeck is een éénmalige opstartkost verbonden van € 3.147,14 excl. btw en € 3.808,04 incl. btw.
Financieel advies:
Het visum van de financieel directeur wordt toegekend aan deze verbintenis. Daarmee wordt bevestigd dat er geen enkele aanwijzing is gevonden dat deze uitgave onwettig, onregelmatig of zonder voldoende krediet in het lopende boekjaar of zonder verbintenis mogelijk binnen het meerjarenplan, zou worden aangegaan.
Gunstig visum Visum 2024/0203 van Els Van Bever van 03 juni 2024
Artikel 1 - Gaat akkoord met de samenwerking met Payflip, partner van Cipal - Schaubroeck teneinde de verloning voor het project fietslease te implementeren in het verloningspakket Lima, eveneens van Cipal - Schaubroeck .
Artikel 2 - Gaat akkoord met de bijgevoegde offerte, houdende de éénmalige opstartkost van € 3.147,14 excl. btw en € 3.808,04 incl. btw.
De gemeente Bonheiden maakt deel uit van de interlokale vereniging GAS arrondissement Mechelen (GASAM). Dit intergemeentelijk samenwerkingsverband heeft als doel de professionele organisatie van de gemeentelijke administratieve sancties, zoals voorzien in art. 119 bis van de Nieuwe Gemeentewet en de wet van 24/06/2013 betreffende de toepassing van de gemeentelijke administratieve sancties.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om bijkomende sanctionerende ambtenaren aan te stellen voor het opleggen van Gemeentelijke Administratieve Sancties.
Bepaalde inbreuken van het gemeentelijk politiereglement kunnen worden bestraft met een administratieve sanctie.
De Procureur des Konings verleende gunstig advies voor de aanstelling van Dorien Verbist en Elise Tersago tot sanctionerend ambtenaar voor de 12 deelnemende gemeenten van GASAM waaronder de gemeente Bonheiden.
Mevrouw Dorien Verbist en mevrouw Elise Tersago zijn in de loop van 2022-2023 in dienst getreden om dossiers GAS te behandelen voor Mechelen en de andere aangesloten gemeenten van de interlokale vereniging GAS-Rivierenland aangezien Veerle Moernaut, Margot Leysen en Sara Cornette er niet langer tewerkgesteld zijn.
Deze personen behandelen sinds hun aantreding mee de dossiers GAS, maar kunnen deze beslissingen nog zelf niet formeel ondertekenen omdat ze eerst moeten aangeduid worden door de gemeenteraad en hiervoor moeten voldoen aan de wettelijke voorwaarden.
Ondertussen voldoen zij aan al deze wettelijke voorwaarden, meer bepaald:
Enig artikel - Duidt mevrouw Dorien Verbist (°23/11/1989) en Elise Tersago (°08/06/2000) aan tot ambtenaar belast met het opleggen van gemeentelijke administratieve geldboetes in het kader van de GAS-wet van 24/06/2013.
Met de vorming van de nieuwe woonmaatschappijen trad op 01/01/2024 ook een nieuw toewijsmodel in werking. De Vlaamse overheid schetste een breed kader waarmee de toewijzingsraden van de woonmaatschappijen aan de slag gaan om tot een concrete invulling te komen.
De woonmaatschappij neemt het initiatief om een toewijzingsraad op te richten. Alle gemeenten van het werkingsgebied zijn vertegenwoordigd in de toewijzingsraad, aangevuld met relevante huisvestings- en welzijnsactoren uit het werkingsgebied van de woonmaatschappij. De woonmaatschappij zit de toewijzingsraad voor.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven over het ontwerp van toewijzingsreglement en kennis te nemen van de genomen beslissingen door Woonstroom BV met betrekking tot de versnelde toewijzingen (pijler 2).
Vanuit de gemeenten worden volgende vertegenwoordigers aangeduid om te zetelen in de toewijzingsraad:
Gemeente |
Effectief lid |
Plaatsvervanger |
Bonheiden |
Lola Vanderweyen Schepen van sociale zaken |
Lien Tuymans Afdelingshoofd OCMW |
Duffel |
Luc Van Houtven Schepen van sociale zaken |
Isabel Glorie Schepen van sociale huisvesting |
Lier |
Sabine Leyzen Schepen van wonen |
Valerie Van der Linden Teamcoördinator wonen |
Sint-Katelijne Waver |
Bart De Boeck Schepen van huisvesting |
Klaartje Mariën Diensthoofd sociale dienst |
Volgende organisaties zetelen eveneens in de lokale toewijzingsraad:
De toewijzingsraad van Woonstroom bv heeft op basis van het nieuwe regelgevend kader en het overleg met vertegenwoordigers van de lokale besturen enerzijds en de vertegenwoordigers van lokale welzijnsorganisaties anderzijds, een ontwerp van toewijzingsreglement opgemaakt. Hierbij is lokaal maatwerk mogelijk voor enerzijds het instellen van een strengere lokale bindingsvoorwaarde (pijler 1 en pijler 3) en anderzijds voor het afbakenen van specifieke doelgroepen (pijler 3).
Daarnaast schrijft de regelgeving ook voor dat de woonmaatschappij de gemeente op de hoogte brengt van de beslissingen over de versnelde toewijzingen (pijler 2). De gemeenteraad kan echter enkel het ontwerp van toewijzingsreglement amenderen wat betreft de strengere woonbinding en de specifieke doelgroepen.
De woonmaatschappij integreert de goedgekeurde toewijzingsreglementen in het definitieve toewijzingsreglement. De woonmaatschappij bezorgt vervolgens het toewijzingsreglement aan de minister, opdat hij zijn vernietigingstoezicht kan uitoefenen.
Woonbinding:
De toewijzingsraad van Woonstroom BV heeft ervoor geopteerd om geen strengere lokale woonbinding op te nemen. Dit wordt gemotiveerd vanuit de vaststelling dat:
De toewijzingsraad wenst geen criterium te voorzien die de standaard langdurige woonbinding voorafgaat. Dit om dezelfde redenen als hierboven vermeld.
Daarnaast heeft de toewijzingsraad bij consensus beslist dat na de langdurige woonbinding met de gemeente wel rekening wordt gehouden met de langdurige woonbinding van de kandidaat-huurder met het werkingsgebied van de woonmaatschappij.
Pijler 3: specifieke doelgroepen:
De toewijzingsraad van Woonstroom BV heeft ervoor geopteerd om de bestaande doelgroepen (zoals bepaald in de lokale toewijzingsreglementen) in de verschillende gemeentes van het werkingsgebied te behouden. Het gaat om de doelgroepen ‘kandidaat-huurders vanaf 65 jaar’ en ‘kandidaat-huurders met een fysieke of mentale beperking of handicap’, die behoren tot de vastgestelde specifieke doelgroepen waarvoor het vernietigingstoezicht van de minister van Wonen niet geldt. Er worden specifieke adressen gelabeld die met voorrang worden toegewezen aan de doelgroep.
Voor Bonheiden werden er geen adressen voorbehouden voor specifieke doelgroepen.
Pijler 2: versnelde toewijzingen:
Minstens 20% van alle toewijzingen moeten versneld gebeuren. Dit betekent dat bepaalde situaties voorrang geven op de chronologie. De Vlaamse regelgeving voorziet hiervoor verschillende doelgroepen. Het gemeenschappelijk overleg ter voorbereiding van de lokale toewijzingsraad bepaalde binnen de versnelde toewijzingen een aandeel per specifieke doelgroep:
De aanmeldingen van kandidaten uit groep A, Den E worden gecoördineerd door de OCMW ’s van het werkingsgebied.
De coördinatie gebeurt beurtelings door één van de OCMW ‘s.
De aanmeldingen van kandidaten uit groep B worden gecoördineerd door Jeugdhulp Don Bosco en Kaizen.
De toewijzingen van kandidaten uit groep C worden gecoördineerd door Mobiel team Emergo.
Andere actoren die een kandidaat willen aanmelden voor een versnelde toewijzing (bv. CAW voor de doelgroep ‘dak- en thuisloosheid’, gemeentes voor de doelgroep ‘slechte huisvesting’, …) moeten zich tot de coördinator van die groep wenden.
De coördinatoren dragen kandidaten voor op basis van de voorrangsprincipes. Dit gebeurt op niveau van het volledige werkingsgebied.
Voor versnelde toewijzingen gelden volgende uitgangspunten:
De weging houdt rekening met:
De lokale toewijzingsraad zal de werkwijze voor de versnelde toewijzing minstens eenmaal per jaar evalueren.
De gemeente Duffel stelde de gemeente Bonheiden op de hoogte dat er nog een wijziging werd doorgevoerd, namelijk: er werden 18 woningen op het grondgebied Duffel uit het reglement gehaald.
De meerderheidsfracties stellen daarom volgend amendement voor:
Schrapt uit Bijlage 2 specifieke doelgroep: Duffel 65 +, de woningen Boomgaardstraat 50 t.e.m. 67 uit het reglement.
Dit amendement wordt met 15 stemmen voor (Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Hilde Smets, Pascal Vercammen, Sofie Crauwels, Veerle Stephani), 6 stemmen tegen (Guido Vaganée, Wim Van der Donckt, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Hilde De Ruysscher) en 1 onthouding (Rudi Withaegels) aangenomen.
Artikel 1 - Geeft goedkeuring aan het ontwerp van het toewijzingsreglement (zie bijlage), zoals voorgelegd door de toewijzingsraad van Woonstroom BV.
Artikel 2 - Neemt kennis van de genomen beslissingen door Woonstroom BV met betrekking tot de versnelde toewijzingen (pijler 2).
Op 24/06/2024 vindt er een algemene vergadering plaats van het Gemeentelijk Extern Verzelfstandigd Agentschap in privaatrechtelijke vorm vzw Berentrode.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van het Extern Verzelfstandigd Agentschap moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad moet de agenda van deze algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld deze agendapunten goed te keuren.
Het Decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de agendapunten van de algemene vergadering van vzw Berentrode die op 24/06/2024 plaatsvindt en aan de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van deze agendapunten. Deze agendapunten zijn:
Artikel 2 - Verleent aan zijn afgevaardigde in de algemene vergadering van vzw Berentrode, met name Daan Versonnen, schepen van sport, het mandaat om te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig voormeld besluit.
Artikel 3 - Zendt deze beslissing ter kennisgeving toe aan vzw Berentrode.
De voorzitter sluit de zitting op 19/06/2024 om 22:40.
Namens Gemeenteraad,
Ethel Van den Wijngaert
algemeen directeur
Julie De Clerck
voorzitter gemeenteraad