Dit punt werd geagendeerd op vraag van Guido Vaganée, fractievoorzitter N-VA.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het college van burgemeester en schepenen te verzoeken:
De gemeenteraad keurt het punt "Kerngebieden aanwijzen als ELEKZONE" NIET goed.
Om te voorkomen dat tijdens de transitieperiode 2022-2035 autobussen en personenwagens de situatie in onze lokale corridor nog zou bestendigen of verslechteren zou een duidelijke aanbeveling om in een afgebakende zone elektrisch te rijden kunnen helpen.
Enkele Vlaamse cijfers:
Nieuwe inschrijvingen |
Batterij elektrisch |
Plug-in hybriden |
CNG |
2016 |
1.529 |
5.590 |
2.007 |
2017 |
1.979 |
9.381 |
2.137 |
2018 |
2.658 |
6.925 |
3.203 |
2019 |
6.575 |
6.693 |
2.720 |
2020 |
10.731 |
22.728 |
1.825 |
Ook in 2020 maken milieuvriendelijke wagens een steeds groter aandeel uit van de nieuwe aankopen. Het marktaandeel milieuvriendelijke wagens overstijgt nu 13 %, waar het in 2019 nog minder dan 5 % bedroeg.
Het marktaandeel batterij elektrische wagens stijgt minder snel dan het aandeel plug-in hybriden. Waar de beide aandelen in 2019 rond de 2 % schommelden, doen plug-in hybriden (meer dan 8%) het in 2020 dubbel zo goed dan batterij elektrische wagens (rond 4%).
Correct inzetten van Hybride wagens
Toch moeten we vaststellen dat de Hybride wagens niet altijd optimaal worden ingezet. Door elektrisch te rijden in gebieden met een hoge densiteit en over te schakelen naar verbrandingsmotor in meer open gebieden kunnen Hybride rijders een wezenlijke bijdrage leveren voor de luchtkwaliteit binnen stads- en dorpskernen.
Hybride autobussen via geofencing
De Lijn zal de omschakeling tussen verbrandingsmotor en elektrische motor op haar autobussen aansturen door Geofencing.
Enig artikel - Keurt het agendapunt "Kerngebieden aanwijzen als ELEKZONE" NIET goed.