Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de aanpassing in het subsidiereglement 'Klimaatbudget', ter bevordering van klimaatacties door inwoners van de gemeente, vast te stellen.
De wijzigingen werden opgenomen na een evaluatie van de voorbije aanvragen binnen dit reglement en dienen ervoor te zorgen dat de drempel om deze ondersteuning aan te vragen kleiner wordt, zodat het aantal opstartende projecten in aantal kan toenemen en de participatie aan het lokale klimaatbeleid door inwoners en verenigingen kan vergroten.
Het Decreet over het lokaal bestuur.
Dit subsidiereglement maakt gebruik van het beschikbare krediet op A7.11.1 Subsidie natuur- en klimaatprojecten.
Financieel advies:
Gunstig visum FA 2023/00197 van Financiele dienst van 11 september 2023
Artikel 1 - Wijzigt het Subsidiereglement Klimaatbudget als volgt:
GEMEENTELIJK SUBSIDIEREGLEMENT KLIMAATBUDGET
Kader
De gemeente Bonheiden heeft de ambitie om tegen 2030 een CO2-besparing van 40% te realiseren over het ganse grondgebied. Het ondertekende hiervoor het Europees burgemeestersconvenant en stelde hiervoor een klimaatactieplan op om deze ambities waar te maken.
Burgers, middenveldorganisaties, scholen, … moeten allemaal samenwerken om deze uitdaging succesvol te realiseren. Veel bewoners bruisen van goede ideeën en slaan zelf al de handen in elkaar om initiatieven op poten te zetten. Zo vormen ze een belangrijke hefboom om het klimaatactieplan van de gemeente Bonheiden te realiseren. Met het subsidiereglement Klimaatbudget nodigt de gemeente haar inwoners, verenigingen en organisaties uit om actief te participeren, projecten in te dienen en uit te voeren opdat Bonheiden op een cocreatieve wijze kan uitgroeien tot een meer duurzame, circulaire en klimaatvriendelijke gemeente.
Artikel 1. Definities
Artikel 2. Doelgroep
De volgende personen en organisaties kunnen een projectvoorstel indienen:
Eén persoon, één vereniging of één rechtspersoon kan maximaal één projectvoorstel indienen per lanceringsoproep. Personen die in persoonlijke naam een project indienen, kunnen geen vertegenwoordiger zijn van een feitelijke vereniging of rechtspersoon die een project indienen en omgekeerd. De projectindiener is tegelijk de begunstigde. Kortom, de projectindiener en de begunstigde moeten dezelfde persoon, vereniging of rechtspersoon zijn.
Artikel 3. Welke projecten komen in aanmerking?
Per project kan maximum 1 aanvraag ingediend worden. Alle vernieuwende projectvoorstellen die als hoofddoel hebben bij te dragen aan het klimaatactieplan van de gemeente Bonheiden komen in aanmerking. Projecten kunnen dus zowel bijdragen aan klimaatmitigatie en/of klimaatadaptatie.
Daarnaast moet ook aan volgende voorwaarden voldaan zijn:
Artikel 4. Vrijblijvende aftoetsing projectidee
Kandidaat-projectindieners hebben de mogelijkheid om hun projectidee vooraf af te toetsen bij de dienst omgeving van Bonheiden (omgeving@bonheiden.be) om ideeën verder te verfijnen, samen op zoek te gaan naar potentiële partners, de haalbaarheid en uitvoerbaarheid van het projectvoorstel te screenen, … Dit aanbod is geheel vrijblijvend en geen voorafname op de verdere beoordeling van het projectvoorstel.
Artikel 5. Definitief projectvoorstel
Het definitieve projectvoorstel moet volledig ingevuld, ondertekend en elektronisch ingediend worden via het E-loket van de gemeente Bonheiden. Er kan op geen enkele andere manier worden deelgenomen. Dit aanvraagformulier is te raadplegen via de website www.bonheiden.be of op te vragen bij de dienst omgeving (omgeving@bonheiden.be).
Door het indienen van het aanvraagformulier gaat de projectprojectindiener akkoord met de voorwaarden gesteld in het reglement.
Artikel 6. Beoordeling ontvankelijkheid
De dienst omgeving kijkt na of de ingediende projecten voldoen aan de ontvankelijkheidscriteria. Dit betekent concreet dat door de dienst omgeving nagekeken wordt of:
Artikel 7. Jureringsprocedure
De beoordeling van de ontvankelijk verklaarde projecten gebeurt door een expertenjury
De expertenjury bestaat uit minstens 3 en maximum 5 onafhankelijke experts die affiniteit hebben met het thema ‘klimaatmitigatie en klimaatadaptatie’. Elke expert evalueert individueel de projectvoorstellen op basis van de onderstaande beoordelingscriteria en geeft elk projectvoorstel een score op 100. Tijdens het jury-overleg bepaalt de jury zijn definitieve score op 100 voor elk projectvoorstel.
De jury kan de projectindiener uitnodigen voor een gesprek of aanvullende informatie opvragen.
|
Beoordelingscriterium |
Maximum punten |
1 |
IMPACT. In welke mate draagt het projectvoorstel concreet bij aan de realisatie van een klimaatvriendelijke gemeente? In welk mate heeft het project een positieve ecologische en sociale impact? |
25 |
2 |
REALISEERBAARHEID. In welke mate zijn de doelstellingen, (financiële) middelen, het plan van aanpak (incl. timing) voldoende duidelijk (‘SMART’) omschreven? In welke mate is het project door de projectindieners zelf op voldoende autonome wijze realiseerbaar op korte termijn (artikel 11)? |
20 |
3 |
DUURZAAMHEID. In welke mate heeft het project een langdurig effect en is het verankerd (aandacht voor continuering, overdracht, inbedding in reguliere werking, overstijgen van ad hoc resultaat)? |
15 |
4 |
SAMENWERKING & PARTICIPATIE. In welke mate stimuleert het projectvoorstel samenwerking en partnerschappen tussen verschillende organisaties al dan niet over verschillende sectoren heen (ondernemingen, middenveldorganisaties, verenigingen, kennisinstellingen, scholen, buurtcomités, …). |
10 |
5 |
DRAAGVLAK. In welke mate is het projectvoorstel gedragen in de buurt, wijk of stad. |
10 |
6 |
VERNIEUWEND KARAKTER. In welke mate is het projectvoorstel vernieuwend en innovatief voor Bonheiden (bv. op het gebied van een product, dienst, partnerschap, bereikte doelgroep, …)? |
5 |
7 |
MULTIPLICATOREFFECT. In welke mate kan het project overgenomen worden in andere wijken, organisaties, … of uitgebreid worden naar andere doelgroepen? In welke mate is de projectprojectindiener bereid om de opgedane kennis en ervaringen te delen (bv. toonmoment, publicatie, workshop, website, …)? |
5 |
8 |
KANSENGROEPEN in welke mate heeft het projectvoorstel bijzondere aandacht voor kwetsbare inwoners van de gemeente. |
10 |
|
TOTAAL |
100 |
Artikel 8. Aangevraagd subsidiebedrag
Het minimale subsidiebedrag dat aangevraagd kan worden voor een projectvoorstel bedraagt 1.000 euro. Het maximum subsidiebedrag is 5.000 euro. Het aangevraagde subsidiebedrag mag niet hoger zijn dan de geraamde onkosten na aftrek van de geschatte inkomsten.
Alle directe kosten die noodzakelijk zijn om het project uit te voeren komen in aanmerking voor subsidie (bv. terreinrealisaties, aankopen roerende goederen, communicatie-acties, extern advies, …). Het gaat om kosten die rechtstreeks en uitsluitend gelinkt zijn aan het project en die aangetoond kunnen worden met facturen of onkostennota’s.
De volgende kosten zijn uitgesloten van subsidie:
Cofinanciering van een projectvoorstel met eigen of andere financiële middelen is toegelaten tenzij de andere subsidie(s) cofinanciering uitsluit(en) én op voorwaarde dat de projectindiener hierover transparant communiceert met de gemeente Bonheiden. Dubbelfinanciering is echter niet toegelaten.
Artikel 9. Toekenning subsidie
De projecten ontvangen een ondersteuning voor hun project waarbij de beoordeling van de jury doorslaggevend is in de te ontvangen middelen.
De maximale ondersteuning voor een project wordt berekend volgens volgende formule:
(Aangevraagd budget X beoordelingscijfer jury) / 100
Bij meerdere aanvragen en/of een ontoereikend krediet ontvangen de projecten een ondersteuning waarbij het totale beschikbare budget wordt verdeelt over de verschillende projecten in verhouding tot de maximale ondersteuning die werd toegekend door de jury.
Het resultaat wordt binnen de 10 werkdagen na bekrachtiging door het college van burgemeester en schepenen meegedeeld aan de projectaanvragers.
Projectindieners onderschrijven het reglement en leggen zich onvoorwaardelijk neer bij het advies van de jury en het college van burgemeester en schepenen. Tegen deze beslissing is geen beroep mogelijk.
Artikel 10. Projectopvolging
De dienst omgeving van de gemeente Bonheiden volgt de concrete uitvoering van het project en de wijze waarop kennis en leerervaringen extern gedeeld worden op. Hiertoe geeft elke projectindiener minstens om de 6 maanden een stand van zaken door, bij voorkeur via e-mail (omgeving@bonheiden.be), maar in onderling overleg kan ook gekozen worden voor een ander medium (bv. fysiek overleg, online meeting, …). De stand van zaken omvat minstens een overzicht van de ondernomen actie(s) en eventuele realisaties. Ook eventuele knelpunten worden opgelijst.
Daarnaast brengt de projectindiener de dienst omgeving van de gemeente Bonheiden onmiddellijk op de hoogte van belangrijke wijzigingen tijdens de uitvoering van het project.
Op alle communicatiedragers die gerelateerd zijn aan het project, online en offline wordt het logo van Duurzaam Bonheiden opgenomen en de financiële ondersteuning van de gemeente Bonheiden vermeld. Alle communicatiematerialen worden voor publicatie ter informatie doorgestuurd naar omgeving@bonheiden.be.
Je nodigt de medewerker van de dienst omgeving uit op elke goedgekeurde activiteit. De medewerker bezoekt bij wijze van steekproef enkele van de goedgekeurde activiteiten.
Artikel 11. Uitbetaling, evaluatie en verantwoording
De uitbetaling van de subsidie gebeurt in één schijf per overschrijving op de post- of bankrekening van de projectindiener, na de beslissing tot toekenning van de subsidie van het college van burgemeester en schepenen.
Projecten dienen ten laatste 1 jaar na goedkeuring uitgevoerd te zijn. Uiterlijk 30 kalenderdagen later bezorgt de projectindiener aan de dienst omgeving een evaluatieverslag waaraan ook de verantwoordingsstukken (bewijsstukken, facturen en onkostennota’s) worden toegevoegd. Het evaluatieverslag en de bijhorende verantwoordingsstukken worden elektronisch, bij voorkeur in één pdf-bestand, bezorgd (omgeving@bonheiden.be). Een eventuele verlenging van de uitvoeringstermijn van het project is mogelijk mits een onderbouwde motivatie en goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen. Dit verzoek tot verlenging dient overgemaakt te worden aan het gemeentebestuur ten laatste 2 maanden voor afloop van de oorspronkelijke deadline.
De gemeente Bonheiden kan het betaalde subsidiebedrag geheel of gedeeltelijk terugvorderen, of in voorkomend geval beslissen tot het niet-uitbetalen of het gedeeltelijk niet uitbetalen van de toegekende subsidie als de projectindiener één of meer afspraken voortvloeiend uit het subsidiereglement niet nakomt. Bijvoorbeeld,
Indien op een of andere wijze blijkt dat er fraude werd gepleegd, wordt de uitgekeerde subsidie teruggevorderd, en wordt de aanvrager voor 5 jaar uitgesloten van deze subsidie-oproep.
De gemeente is als subsidieerbare overheid in geen enkel opzicht verantwoordelijk voor de projecten en hun uitvoering, noch voor de eventuele schade die eruit kan voortvloeien.
Artikel 2 - Maakt dit reglement binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke webtoepassing, overeenkomstig artikelen 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur en brengt de toezichthoudende overheid hiervan dezelfde dag op de hoogte, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur.