Terug Gemeenteraad

Wed 27/09/2023 - 20:00 raadzaal van het gemeentehuis, Jacques Morrensplein 10, 2820 Bonheiden

Openbaar

  • De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 30/08/2023 worden ter goedkeuring voorgelegd.

  • Het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat er tweemaal per jaar in een openbare zitting van de gemeenteraad een toelichting moet worden gegeven over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad van bestuur van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de toelichting over IVAREM door Mieke Van den Brande.

  • Het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat er tweemaal per jaar in een openbare zitting van de gemeenteraad een toelichting moet worden gegeven over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad van bestuur van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de toelichting over PIDPA door Mieke Van den Brande.

  • Het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat er tweemaal per jaar in een openbare zitting van de gemeenteraad een toelichting moet worden gegeven over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad van bestuur van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de toelichting over CIPAL door Bart Vanmarcke.

  • Het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat er tweemaal per jaar in een openbare zitting van de gemeenteraad een toelichting moet worden gegeven over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad van bestuur van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de toelichting over TMVS/CREAT/FARYS door Eddy Michiels.

  • Het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat er tweemaal per jaar in een openbare zitting van de gemeenteraad een toelichting moet worden gegeven over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad van bestuur van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de toelichting over IGEMO door Pascal Vercammen.

  • Het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat er tweemaal per jaar in een openbare zitting van de gemeenteraad een toelichting moet worden gegeven over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad van bestuur van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de toelichting over IVERLEK door Pascal Vercammen.

  • Het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat er tweemaal per jaar in een openbare zitting van de gemeenteraad een toelichting moet worden gegeven over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad van bestuur van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de toelichting over PONTES door Luc De Weerdt.

  • Op 12/10/2023 vindt er een buitengewone algemene vergadering plaats van de dienstverlenende vereniging CIPAL. De behandeling van de statutenwijziging staat geagendeerd op deze buitengewone algemene vergadering.

    Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in vergaderingen van deze dienstverlenende vereniging moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van deze algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.

    Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.

  • De woonmaatschappij Woonstroom BV vraagt om een effectieve en een plaatsvervangende vertegenwoordiger aan te duiden om deel uit te maken van de toewijzingsraad die de woonmaatschappij zal oprichten binnen het (deel)werkingsgebied Bonheiden, Duffel, Lier en Sint-Katelijne-Waver.

  • Op 13/07/2023 kreeg het bestuur via het loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur, ABB, de melding dat er een klacht was ingediend tegen het besluit van de gemeenteraad van 21/06/2023, houdende de aanpassingen in het aanvullend verkeersreglement.

    Het college van burgemeester en schepenen verzond op 11/08/2023 een antwoord op de klacht. Op 08/09/2023 liet de gouverneur van de provincie Antwerpen in haar antwoord weten dat ze niet zal optreden in dit dossier.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de beslissingen van de gouverneur van de provincie Antwerpen.

  • Op 26/07/2023 kreeg het bestuur via het loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur, ABB, de melding dat er een klacht was ingediend tegen het besluit van de gemeenteraad van 21/06/2023, houdende de aanpassingen in het aanvullend verkeersreglement.

    Het college van burgemeester en schepenen verzond op 11/08/2023 een antwoord op de klacht. Op 08/09/2023 liet de gouverneur van de provincie Antwerpen in haar antwoord weten dat ze niet zal optreden in dit dossier.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de beslissingen van de gouverneur van de provincie Antwerpen.

  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de goedkeuring door de gouverneur van de jaarrekening 2022 AGBPB, die door de raad van bestuur vastgesteld werd op 31/05/2023. In toepassing van artikel 243bis van het Decreet over het lokaal bestuur is er geen gemeentelijk advies nodig, aangezien de gemeenteraad ervoor gekozen heeft om alle leden van de gemeenteraad te benoemen als lid van de raad van bestuur.

    Aan de bestuurders kan pas kwijting worden gegeven na goedkeuring van de rekening door de gouverneur.

    De gouverneur keurde de jaarrekening 2022 goed op 24/08/2023.

  • Op 19/01/2023 werd door de afdeling Wegen en Verkeer Antwerpen een aanvraag ingediend voor een omgevingsvergunning voor de regularisatie van de doortrekking van R6 - Ring rond Mechelen met als projectnummer omgevingsloket OMV_2022099045 en gemeentelijk projectnummer 2023/108.

    De aanvraag voorziet het plaatselijk wijzigen en opheffen van de rooilijn van de omleidingsweg Putsesteenweg, ter hoogte van de aansluiting van de R6 met de N15 voor het gedeelte op grondgebied Bonheiden.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om, volgens artikel 31 van het Decreet van 25/04/2014 betreffende de omgevingsvergunning, de zogenaamde 'zaak van de wegen', te beslissen over het al dan niet plaatselijk wijzigen en opheffen van de rooilijn van de omleidingsweg Putsesteenweg.

  • Op 26/05/2023 heeft de Vlaamse regering het Lokaal Materialenplan (Uitvoeringsplan huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval 2023-2030) goedgekeurd. Hierin staat een verplichte invoering van inzameling en verwerking van GFT-afval tegen 01/01/2024 (met de mogelijkheid om een gemotiveerde aanvraag tot uitstel in te dienen). De ophaling van GFT-afval valt onder de gemeentelijke zorgplicht. IVAREM biedt de gemeenten de mogelijkheid om een bevoegdheidsoverdracht te verlenen wat betreft het inzamelen, het transport, de voorbehandeling en de verwerking van GFT-afval.

    Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om deze beheersoverdracht te verlenen tot en met 25/04/2039.

  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de aanpassing in het subsidiereglement 'Klimaatbudget', ter bevordering van klimaatacties door inwoners van de gemeente, vast te stellen.

    De wijzigingen werden opgenomen na een evaluatie van de voorbije aanvragen binnen dit reglement en dienen ervoor te zorgen dat de drempel om deze ondersteuning aan te vragen kleiner wordt, zodat het aantal opstartende projecten in aantal kan toenemen en de participatie aan het lokale klimaatbeleid door inwoners en verenigingen kan vergroten.

  • De technische installaties in de gemeentelijke gebouwen vereisen gekwalificeerde technici om het onderhoud en keuringen uit te voeren, alsook de nodige attesten af te leveren. De medewerkers van de technische uitvoeringsdienst zijn niet opgeleid om technische interventies uit te voeren aan deze complexe installaties. Op de markt bestaan bedrijven die zich gespecialiseerd hebben in het onderhoud van zulke installaties. 

    Gezien de gemeente aangesloten is bij een aankoopcentrale die een raamovereenkomst aanbiedt voor deze diensten, stelt de technische dienst voor om van deze mogelijkheid gebruik te maken.

    Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de plaatsingsprocedure via de aankoopcentrale te laten verlopen door middel van de organisatie van een mini-competitie tussen verschillende aanbieders.

    Raming € 156.756,80 exclusief btw of € 189.675,72 inclusief 21% btw.

  • Bij de rioleringswerken in Rijmenam centrum was een deel van de kerkhofmuur op Sint-Maartensberg ingestort.

    Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de overheidsopdracht "Herstelling kerkhofmuur" op te starten en de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunning vast te stellen.

    • Wat de voorwaarden van de overheidsopdracht betreft: Herstelling kerkhofmuur.
    • Wat de wijze van gunning betreft: Openbare procedure.

    Raming: € 219.041,57 excl. btw of € 265.040,30 incl. 21% btw.

  • Eind dit jaar, met de editie januari-februari 2024, loopt de opdracht voor opmaak, druk en levering van het gemeentelijk informatieblad Rijmheide af. 

    Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunning vast te stellen.

    • Wat de voorwaarden van de overheidsopdracht betreft: Opmaak, druk en levering van het gemeentelijk informatieblad 2024-2025.
    • Wat de wijze van gunning betreft: Onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking.

    Raming: € 86.800 excl. btw of € 95.608 incl. btw voor 2 jaar of € 43.400 excl. btw of € 47.804 incl. btw per jaar.

  • Momenteel wordt de nieuwe sportkeet in de Grote Doelstraat gerealiseerd. De buitenaanleg zit niet in de hoofdaanneming vervat.

    Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld een overheidsopdracht voor de buitenaanleg van de sportkeet in de Grote Doelstraat op te starten en de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunnen vast te stellen.

    • Wat de voorwaarden van de overheidsopdracht betreft: buitenaanleg sportkeet.
    • Wat de wijze van gunning betreft: openbare procedure.

    Raming: € 201.260,00 excl. btw of € 243.524,60 incl. 21% btw.

  • Het huidige huishoudelijk reglement op de begraafplaatsen en de lijkbezorging dateert van 26/08/2015 en kreeg in 2016, 2018, 2019 en 2021 een update. Het reglement heeft momenteel opnieuw nood aan een opfrissing, waaronder het herschrijven naar een meer moderne leesvorm, die begrijpelijk is voor de burgers.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met de wijzigingen aan het huishoudelijk reglement op de begraafplaatsen en de lijkbezorging, waaronder een nieuw hoofdstuk aangaande aansprakelijkheid en een nieuwe paragraaf in verband met de regularisatie van meervoudige zerken en concessies.