Terug
Gepubliceerd op 06/05/2025

Besluit  Gemeenteraad

wo 30/04/2025 - 20:30

Mobiliteit - Aanvullend verkeersreglement Pelgrimstraat: Goedkeuring

Aanwezig: Daan Versonnen, voorzitter gemeenteraad
Lode Van Looy, burgemeester
Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, schepenen
Jan Fonderie, Guido Vaganée, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, gemeenteraadsleden
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
Verontschuldigd: Wim Van der Donckt, gemeenteraadslid

Uit een bevraging, georganiseerd bij de evaluatie van het wegnemen van 'de knip' in de Oude Kasteellaan, blijkt dat de voorrangsregeling op het kruispunt van de Pelgrimstraat met de Oude Kasteellaan niet heel duidelijk is. Daarom wordt er voorgesteld om dit aan te pakken met een stopstreep en verkeerssignalisatie. De bestuurders van de Pelgrimstraat dienen dan voorrang te geven. Hiervoor dient het aanvullend verkeersreglement aangepast te worden. 

Na analyse werd door de mobiliteitsraad een positief advies gegeven.

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het aanvullend verkeersreglement Pelgrimstraat goed te keuren.

Voorgeschiedenis
  • 14/08/2024: Het college van burgemeester en schepenen keurt de tijdelijke maatregel goed voor de proefopstelling op het kruispunt van Pelgrimstraat en Oude Kasteellaan.
  • 02/04/2025: Analyse mobilteitsraad.
Feiten en context

De gemeente heeft in 2024 een bevraging georganiseerd met betrekking tot de 'knip' in de Oude Kasteellaan. Daaruit blijkt de voorrangsregeling op het kruispunt Pelgrimstraat en Oude Kasteellaan niet heel duidelijk en bovendien is de zichtbaarheid door omheiningen zeer beperkt. Daarom wordt dit nu aangepakt met een stopstreep en verkeerssignalisatie. De bestuurders van de Pelgrimstraat dienen dan voorrang te geven.

Advies

De dienst mobiliteit geeft volgend advies:

  • Na zorgvuldige evaluatie van de evolutie in Bonheiden betreffende aanvullende reglementen in de loop der jaren, hebben we vastgesteld dat het bestaande document aanzienlijk is gegroeid en momenteel te veel informatie bevat. Deze overmatige omvang heeft helaas geleid tot een aantal onnauwkeurigheden en fouten in het document, waardoor de effectiviteit en de naleving van de reglementen in het gedrang kunnen komen.
  • Om deze kwesties aan te pakken en ervoor te zorgen dat de aanvullende reglementen nauwkeurig en toegankelijk blijven, heeft de dienst mobiliteit besloten om een nieuwe aanpak te volgen. In de toekomst zullen we bij nieuwe herinrichtingen/verkeerssituaties ervoor kiezen om aanvullende reglementen op straatniveau te ontwikkelen. Deze strategie biedt meerdere voordelen voor onze gemeente.
  • Ten eerste maakt het opstellen van aanvullende reglementen op straatniveau het mogelijk om specifieke en gedetailleerde voorschriften te formuleren die nauwkeurig zijn afgestemd op de lokale omstandigheden en behoeften. Hierdoor kunnen we flexibeler inspelen op veranderende omstandigheden en de verkeerssituatie in verschillende delen van onze gemeente optimaliseren. Daarnaast is deze benadering in lijn met de aanbevelingen van het Agentschap Wegen en Verkeer (MOW).
Juridische grond
  • De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16/03/1968.
  • Het koninklijk besluit van 01/12/1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg.
  • Het ministerieel besluit van 11/10/1976, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • De nieuwe gemeentewet van 02/06/1988.
  • Het decreet van 16/05/2008, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Het besluit van de Vlaamse Regering van 23/01/2009, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • De omzendbrief MOB/2009/01 van 03/04/2009.
  • Het Decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur.
Argumentatie

De voorrangssituatie op het kruispunt Oude Kasteellaan-Pelgrimstraat wordt duidelijk gemaakt door de plaatsing van verschillende voorrangsborden, B5-B7-B15f. De juiste locatie waar de verschillende voorrangsborden geplaatst worden, is weergegeven op een plan in bijlage.

Bijzonderheden bij de besluitvorming

De fractie N-VA vraagt de gemeenteraad dit punt te verdagen.

Dit voorstel wordt met 13 stemmen tegen (Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Julie De Clerck, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Chantal Jacobs), 10 stemmen voor (Jan Fonderie, Guido Vaganée, Geert Teughels, Karl Theerens, Sofie Crauwels, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Jef Jacobs) en 1 stem onthouding (Marcel Claes) niet goedgekeurd.

Publieke stemming
Aanwezig: Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, Ethel Van den Wijngaert
Voorstanders: Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Julie De Clerck, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Chantal Jacobs
Tegenstanders: Jan Fonderie, Guido Vaganée, Geert Teughels, Karl Theerens, Sofie Crauwels, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Jef Jacobs
Onthouders: Marcel Claes, Peggy Aerts
Resultaat: Met 13 stemmen voor, 9 stemmen tegen, 2 onthoudingen
Besluit

Artikel 1 -  Past het gemeentelijk verkeersreglement - gemeentewegen - Pelgrimstraat aan als volgt:

Op het kruispunt Pelgrimstraat met Oude Kasteellaan geldt:

De bestuurders komende uit de Pelgrimstraat moeten stoppen en voorrang verlenen aan de Oude Kasteellaan. De plaats waar de bestuurders moeten stoppen wordt aangeduid met het verkeersbord B5. Het verkeersbord B5 wordt aangekondigd met verkeersbord B7 ter hoogte van Pelgrimstraat nummer 1; de bestuurders zullen over 150 m moeten stoppen en voorrang verlenen. In de Pelgrimstraat wordt de nieuwe verkeerssituatie aangeduid door volgende verkeertekens:

    • B5;
    • B7.

In de Oude Kasteellaan wordt tussen huisnummer 13 en 19 het verkeersbord geplaatst om de voorrang op de Pelgrimstraat aan te duiden. Dit wordt aangeduid door verkeersteken:

    • B15f.
Artikel 2 - Maakt dit aanvullend reglement ter kennisgeving over aan de afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid.

Artikel 3 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke webtoepassing en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.