Terug Gemeenteraad

Wed 30/04/2025 - 20:30 raadzaal van het gemeentehuis, Jacques Morrensplein 10, 2820 Bonheiden

Openbaar

  • De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 26/03/2025 worden ter goedkeuring voorgelegd.

  • De burgemeester was van zaterdag 05/04/2025 (vanaf 13.00 u.) tot en met woensdag 16/04/2025 verhinderd zijn ambt uit te oefenen.

    Deze verhindering en de beëindiging van de periode van verhindering wordt aan de gemeenteraad ter kennisneming voorgelegd. 

  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd een wijziging aan het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn en sommige bepalingen voor het bijzonder comité voor de sociale dienst aan te brengen.

  • Het lokaal overleg kinderopvang fungeert als gemeentelijke adviesraad m.b.t. het lokaal beleid kinderopvang.

    De statuten van deze adviesraad voorzien in een aantal niet-stemgerechtigde leden, m.n.:

    • een vertegenwoordiging van het gemeentebestuur;
    • een vertegenwoordiging van het OCMW-bestuur;
    • een afgevaardigde van Kind en Gezin.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de vertegenwoordiger namens de gemeente aan te duiden.
  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het deel van de aanpassing meerjarenplan 6 2020-2025 dat betrekking heeft op de gemeente, vast te stellen;

    • Art. 257 van het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat minstens één keer per jaar het meerjarenplan aangepast wordt, waarbij in elk geval de kredieten voor het volgende boekjaar worden vastgesteld. Als dat nodig is, kunnen daarbij ook de kredieten voor het lopende boekjaar worden aangepast. Bij elke aanpassing van het meerjarenplan wordt het resultaat van de intussen vastgestelde jaarrekeningen verwerkt. Een aanpassing van het meerjarenplan omvat minstens een aangepaste financiële nota, een toelichting en de eventuele wijzigingen van de strategische nota.

    • In de aanpassing meerjarenplan 6 2020-2025 worden de kredieten van 2025 alsook 2026-2027-2028 aangepast.

    • De gemeente en het OCMW hebben een geïntegreerd meerjarenplan, maar hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moeten eerst hun eigen deel van het meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren waardoor het meerjarenplan definitief is vastgesteld.
  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het deel van het meerjarenplan 2020-2025, aanpassing 6, dat betrekking heeft op het OCMW, goed te keuren. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel (gemeente én OCMW) geacht definitief vastgesteld te zijn.

    • Art. 257 van het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat minstens een keer per jaar het meerjarenplan aangepast wordt, waarbij in elk geval de kredieten voor het volgende boekjaar worden vastgesteld. Als dat nodig is, kunnen daarbij ook de kredieten voor het lopende boekjaar worden aangepast. Bij elke aanpassing van het meerjarenplan wordt het resultaat van de intussen vastgestelde jaarrekeningen verwerkt. Een aanpassing van het meerjarenplan omvat minstens een aangepaste financiële nota, een toelichting en de eventuele wijzigingen van de strategische nota.

      In het meerjarenplan 2020-2025, aanpassing 6 worden de kredieten van 2025, alsook 2026-2027-2028 aangepast.
    • De gemeente en het OCMW hebben een geïntegreerd meerjarenplan, maar hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moeten eerst hun eigen deel van het meerjarenplan vaststellen. Daarna wordt aan de gemeenteraad voorgesteld het deel van het meerjarenplan dat door de raad voor maatschappelijk welzijn werd vastgesteld, goed te keuren, waardoor het meerjarenplan definitief is vastgesteld.
  • Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om voor de periode 2025-2028 de lijst van nominatief toe te kennen subsidies goed te keuren.

  • Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om voor de periode 2025-2031 een kohierbelasting te vestigen op het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen.

    Er wordt voorgesteld een vaste afvalbijdrage van € 65 aan te rekenen per jaar en per gezin.

    Hierop worden echter verschillende verminderingen voorzien voor alleenstaanden, minderjarige kinderen en gerechtigden op verhoogde tegemoetkoming van de ziekteverzekering.

  • De gemeente is verplicht om de mogelijkheid te bieden aan burgers om het bioafval (GFT) selectief aan te bieden. Aan deze inzameling en verwerking zijn kosten verbonden die doorwegen op de gemeentelijke financiën.
    Uit de bevraging over sorteergedrag (OVAM, 2021) blijkt dat de meeste respondenten beter zouden sorteren als het verschil in tarief tussen huisvuil en selectieve stromen verhoogt. Om de scheiding aan de bron aan te moedigen, is het aangewezen dat de tarieven voor GFT lager liggen dan de tarieven voor huisvuil.
    Naast de inzameling van huisvuil en GFT voorziet de gemeente ook de inzameling van volgende afvalstoffen:

    • papier & karton en PMD via huis-aan-huisinzameling;
    • textiel en hol glas via containers die op verschillende plaatsen in de gemeente zijn opgesteld;
    • grofvuil op afroep aan huis;
    • o.a. papier & karton, PMD, glas, groenafval, houtafval, oude metalen, bouw- en sloopafval, textiel, grofvuil, piepschuim, kunststoffen, matrassen, asbestcement, batterijen, KGA en AEEA via het recyclagepark.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om vanaf 01/01/2026 tot en met 31/12/2031 de contantbelasting op de ingezamelde afvalfracties van huishoudelijke en vergelijkbare bedrijfsmatige oorsprong vast te stellen.

  • Op 18/10/2024 werd door Bouwonderneming JENI PROJECTEN een aanvraag ingediend voor een omgevingsvergunning voor het slopen van bestaande gebouwen, verhardingen en infrastructuur, het rooien van bomen, het bouwen van 2 industriële bedrijfsgebouwen, het aanleggen van publieke wegenis en infrastructuur, het wijzigen van de rooilijn van over te dragen wegenis, het plaatsen van een totem en het aanmerkelijk wijzigen van het reliëf van de bodem met als projectnummer omgevingsloket OMV_2024116274 en gemeentelijk projectnummer 2024/231.

    De aanvraag voorziet het plaatselijk wijzigen en uitbreiden van de bestaande feitelijke rooilijnen van de gemeenteweg Doornlaarstraat te 2820 Bonheiden.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om te beslissen over de zaak van de wegen, m.n. het realiseren van een nieuwe gemeenteweg, dewelke aftakt van de Doornlaarstraat, waarbij de gemeenteraad zich uitspreekt over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, waarbij rekening wordt gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het Decreet van 03/05/2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het Decreet van 03/05/2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.

  • Op 11/12/2024 werd door onderneming THEMAR TRUCKS NV een aanvraag ingediend voor een omgevingsvergunning: OMV_2024142361 voor het bouwen van 6 KMO-units in 3 gebouwen, het regulariseren van uitgevoerde terreinophoging, omgevingsaanleg met verharding en beplanting, aanleg van 2 infiltratiebekkens, bufferen van een overstromingsvolume en het vestigen van een trage weg. Dit met gemeentelijk projectnummer 2024/263.

    De aanvraag voorziet het plaatselijk uitbreiden van de rooilijnen met een trage weg van de gemeenteweg Gestelhoflei en Pruimelaarstraat te 2820 Bonheiden.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om te beslissen over de zaak van de wegen, m.n. het realiseren van een nieuwe gemeenteweg, dewelke aftakt van de Gestelhoflei, waarbij de gemeenteraad zich uitspreekt over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, waarbij rekening wordt gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het Decreet van 03/05/2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het Decreet van 03/05/2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.

  • Bosgroep Antwerpse Gordel kreeg de vraag van een inwoner of de gemeente geïnteresseerd is in de aankoop van zijn perceel grond om te bebossen. Het betreft perceel 12031B0378/00A002. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om een standpunt in te nemen over deze aankoop, en om het projectvoorstel en het financieringsplan goed te keuren.

  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de rapportering 2024 betreffende het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP). 

  • Vanaf 21/03/2025 tot en met 31/10/2025 vindt het 3de Vlaams Kampioenschap Tegelwippen plaats. Daarin nemen steden en gemeenten de drilboor tegen elkaar op in een ludieke onthardingswedstrijd, om de grootste TPI-score (gewipte Tegels Per Inwoner) van Vlaanderen te halen.

    Dit jaar willen we graag de geëngageerde burgers in de bloemetjes zetten via 2 wedstrijden:

    • Tegelwipper van de maand: Maandelijks wordt er een loting georganiseerd onder de uitgevoerde onthardingen van de afgelopen maand. De tegelwipper van de maand wint een mooi assortiment aan streekproducten uit de Nederlandse gemeente Tynaarlo.
    • Knapste ontharding: Op het einde van de wedstrijd bekronen de Tuinrangers vakkundig wie de meest biodiverse ontharding verwezenlijkt heeft gedurende het VK tegelwippen. De knapste ontharder wint een weekendje Tynaarlo (1 overnachting incl.).

    Om beide wedstrijden in goede banen te leiden werd een wedstrijdreglement opgesteld.

    Aan de gemeenteraad wordt de goedkeuring van het wedstrijdreglement gevraagd.

  • Uit een bevraging, georganiseerd bij de evaluatie van het wegnemen van 'de knip' in de Oude Kasteellaan, blijkt dat de voorrangsregeling op het kruispunt van de Pelgrimstraat met de Oude Kasteellaan niet heel duidelijk is. Daarom wordt er voorgesteld om dit aan te pakken met een stopstreep en verkeerssignalisatie. De bestuurders van de Pelgrimstraat dienen dan voorrang te geven. Hiervoor dient het aanvullend verkeersreglement aangepast te worden. 

    Na analyse werd door de mobiliteitsraad een positief advies gegeven.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het aanvullend verkeersreglement Pelgrimstraat goed te keuren.

  • Er dienen werken te gebeuren aan de werkplaats van de gemeentelijke technische uitvoeringsdienst, waaronder het verwijderen van de asbest golfplaten. In het kader van duurzaam materiaalgebruik wordt voorgesteld om de sandwichpanelen die zijn verwijderd van het dak van De Splinter, te recupereren en te gebruiken voor de loods van de uitvoeringsdienst.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de lastvoorwaarden en de plaatsingsprocedure van het 'verwijderen asbest golfplaten van werkloods en plaatsen recuperatie sandwichpanelen' goed te keuren.

  • De kinderen van de gemeentelijke lagere school en gemeentelijke kleuterschool kunnen, indien zij dit wensen, ‘s middags een warme maaltijd in de school nuttigen.

    De huidige opdracht voor het leveren van de warme maaltijden loopt aan het einde van dit schooljaar af.

    Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld een overheidsopdracht voor de levering van de schoolmaaltijden op te starten en de voorwaarden voor deze overheidsopdracht evenals de wijze van gunning te bepalen.

    • Wat de voorwaarden van de overheidsopdracht betreft: Leveren van warme maaltijden voor de leerlingen van de gemeentelijke lagere school en gemeentelijke kleuterschool.
    • Wat de wijze van gunning betreft: vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

    De kosten voor schooljaar 2025-2026 worden geraamd op € 73.509,80 excl. btw of € 77.920,39 incl. 6% btw.

  • Er moet een nieuwe opdracht opgestart worden voor het groenonderhoud Hogenopstal, Eksterveldlaan, Kievitstraat, Berentrodedreef en begraafplaats Rijmenam met aanliggende parking.

    Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunning vast te stellen.

    • Wat de voorwaarden van de overheidsopdracht betreft: Groenonderhoud Hogenopstal, Eksterveldlaan, Kievitstraat, Berentrodedreef en begraafplaats Rijmenam met aanliggende parking.
    • Wat de wijze van gunning betreft: Onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking.

    Raming: € 96.000,00 excl. btw of € 116.160,00 incl. 21% btw voor een looptijd van 2 jaar.

  • Er moet een nieuwe opdracht opgestart worden voor het groenonderhoud Kloosterplein en Gemeenteplein.

    Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunning vast te stellen.

    • Wat de voorwaarden van de overheidsopdracht betreft: Groenonderhoud Kloosterplein en Gemeenteplein.
    • Wat de wijze van gunning betreft: Onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking.

    Raming: € 67.000 excl. btw of € 81.070 incl. 21% btw.

  • Het aankopen van les-, spel- en knutselmateriaal wordt telkens via gunning of bestelbon besteld. Door in te stappen in een raamovereenkomst moet de gemeente niet telkens nieuwe offertes opvragen.

    Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om beroep te doen op het raamcontract 'Les-, spel- en knutselmateriaal - februari 2025' via de aankoopcentrale CREAT. 

  • De werknemers van gemeente en OCMW Bonheiden ontvangen maaltijdcheques, ecocheques en sporadisch geschenkcheques. Tot op heden gebeurt dit steeds via Edenred en dit door stilzwijgende verlenging van een eerder aangegane overeenkomst. Door in te stappen in een raamovereenkomst van het Agentschap Facilitair Bedrijf van de Vlaamse Overheid blijft de leverancier dezelfde, doch zijn de voorwaarden veel voordeliger.

    Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om beroep te doen op de raamovereenkomst 'Aanmaken, verdelen, beheren en innen van elektronische maaltijdcheques en andere social vouchers' via het Agentschap Facilitair Bedrijf van de Vlaamse Overheid. 

  • De gemeente Kampenhout heeft een raamovereenkomst voor de verwerving van diensten inzake cloud, cybersecurity, infrastructuur, netwerken, procesautomatisering en aankoop van bijbehorende hardware/software. Door in te tekenen op deze overeenkomst kan de gemeente Bonheiden aan interessante voorwaarden hardware en software aankopen en/of beroep doen op de diensten inzake cloud, cybersecurity, infrastructuur, netwerken en procesautomatisering.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om in te stappen in deze raamovereenkomst.

  • Er dient een dienstverlener aangesteld te worden om de wegen te vegen en het onkruid te bestrijden.

    Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunning vast te stellen.

    • Wat de voorwaarden van de overheidsopdracht betreft: Het vegen van de gemeentewegen.
    • Wat de wijze van gunning betreft: Onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking.
    • Raming: € 50.700 excl. btw of in totaal € 61.347 incl. 21% btw.
  • Volgens het beheersplan van de kerk Sint-Martinus te Rijmenam dienen er dringende interventies aan de kerktoren te gebeuren. 

    Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de voorwaarden van de overheidsopdracht “Aanstelling architect voor renovatie toren van Sint-Martinuskerk” vast te stellen en de wijze van gunning te bepalen. 

    • Wat de voorwaarden van de overheidsopdracht betreft: Aanstelling architect voor renovatie toren van Sint-Martinuskerk. 
    • Wat de wijze van gunning betreft: Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. 

    Raming: € 41.322,31 excl. btw en € 50.000 incl. 21% btw.

  • In de stedenbouwkundige vergunning met gemeentelijk dossiernummer 2024/005 V werd als last opgelegd om de strook grond, gelegen voor de rooilijn, gratis af te staan aan de gemeente. De prekadastrale percelen Bonheiden 1ste afdeling sectie B nummer 312 W2 (Lot 3A) en nummer 312 X2 (Lot 3B), worden aan de gemeente kosteloos aangeboden. 

    Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de kosteloze grondafstand te aanvaarden en de overeenkomstige akte goed te keuren.

  • Naar aanleiding van de installatie van de nieuwe gemeenteraad dient de bestaande samenwerkingsovereenkomst met Stichting Kempens Landschap herbevestigd te worden. 

    Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd voor de herbevestiging van deze samenwerkingsovereenkomst.

  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de nominatieve aanduiding voor de algemene vergadering en de raad van bestuur van EVA Krankhoeve vast te stellen. 

  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de nominatieve aanduiding voor de algemene vergadering en de raad van bestuur van het EVA Berentrode vast te stellen. 

  • Sinds de samensmelting van sport- en jeugddienst in 2021 werden er heel wat inspanningen gedaan om de vakantiewerking van sport en jeugd gelijk te trekken en op elkaar af te stemmen. Enkel op financieel vlak bleef alles strikt gescheiden. Het college van burgemeester en schepenen gaf op 04/02/2025 de goedkeuring om de financiële middelen voor de vakantiewerking van de gemeente naar de vzw Berentrode te verschuiven evenals de toelage loonkredieten voor monitoren voor het werkingsjaar 2025. 

    Aan de gemeenteraad wordt nu goedkeuring gevraagd op het voorstel om de statuten van de vzw Berentrode aan te passen zodat deze niet louter sportgericht zijn maar ook de vakantiewerking met een creatieve of educatieve toets toestaan.

  • Op 12/05/2025 vindt er een algemene vergadering plaats van het Gemeentelijk Extern Verzelfstandigd Agentschap in privaatrechtelijke vorm vzw Berentrode.

    Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van het Extern Verzelfstandigd Agentschap moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad moet de agenda van deze algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.


Publicaties