De gemeente is verplicht om de mogelijkheid te bieden aan burgers om het bioafval (GFT) selectief aan te bieden. Aan deze inzameling en verwerking zijn kosten verbonden die doorwegen op de gemeentelijke financiën.
Uit de bevraging over sorteergedrag (OVAM, 2021) blijkt dat de meeste respondenten beter zouden sorteren als het verschil in tarief tussen huisvuil en selectieve stromen verhoogt. Om de scheiding aan de bron aan te moedigen, is het aangewezen dat de tarieven voor GFT lager liggen dan de tarieven voor huisvuil.
Naast de inzameling van huisvuil en GFT voorziet de gemeente ook de inzameling van volgende afvalstoffen:
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om vanaf 01/01/2026 tot en met 31/12/2031 de contantbelasting op de ingezamelde afvalfracties van huishoudelijke en vergelijkbare bedrijfsmatige oorsprong vast te stellen.
Het Lokaal Materialenplan 2023-2030 (LMP) werd goedgekeurd op 26/05/2023 door de Vlaamse Regering. Dit plan omvat specifieke doelstellingen om de hoeveelheid restafval te doen dalen tegen 2030.
Europese regelgeving verplicht Vlaanderen om het bioafval uit het restafval te halen en om de eigen reductiedoelstellingen voor het restafval en recyclagedoelstellingen te behalen. Daarom voert dit Lokaal Materialenplan (LMP) de algemene verplichting in voor lokale besturen om een selectieve inzameling van alle bioafval aan te bieden aan de burger.
De gemeente is verplicht om de mogelijkheid te bieden aan burgers om het bioafval (GFT) selectief aan te bieden. Aan deze inzameling en verwerking zijn kosten verbonden die doorwegen op de gemeentelijke financiën.
Uit de bevraging over sorteergedrag (OVAM, 2021) blijkt dat de meeste respondenten beter zouden sorteren als het verschil in tarief tussen huisvuil en selectieve stromen verhoogt. Om de scheiding aan de bron aan te moedigen, is het aangewezen dat de tarieven voor gft lager liggen dan de tarieven voor huisvuil.
Naast de inzameling van huisvuil en GFT voorziet de gemeente ook de inzameling van volgende afvalstoffen:
De gemeente keurde een beheersoverdracht goed aan IVAREM om in te staan voor de inzameling en verwerking van het huisvuil.
De aanpassing van de afvalbelasting en het gebruik van afvalcontainers met gewichtsdiftar is gebaseerd op verschillende logische en beleidsmatige overwegingen die bijdragen aan een duurzamer afvalbeheer en een rechtvaardiger belastingstelsel.
1. Principe van de vervuiler betaalt
De afvalbelasting is ontworpen volgens het principe van de vervuiler betaalt, zoals vastgelegd in diverse milieuwetgevingen, waaronder het decreet van 23/12/2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen. Dit principe stelt dat degenen die afval produceren, verantwoordelijk zijn voor de kosten van de inzameling en verwerking ervan. Door een variabele belasting in te voeren die gebaseerd is op het gewicht van het aangeboden afval, worden inwoners gestimuleerd om hun afvalproductie te verminderen en beter te scheiden.
2. Financiële duurzaamheid
De kosten voor de inzameling en verwerking van huishoudelijk afval drukken zwaar op de gemeentelijke financiën. De invoering van een afvalbelasting zorgt ervoor dat deze kosten eerlijk worden verdeeld onder de gebruikers van de afvaldiensten. Dit draagt bij aan de financiële duurzaamheid van de gemeentelijke afvalbeheerprogramma's en voorkomt dat de lasten onevenredig op de algemene gemeentelijke begroting drukken.
3. Stimulering van afvalreductie en recycling
Door het gebruik van afvalcontainers met gewichtsdiftar worden inwoners direct geconfronteerd met de hoeveelheid afval die zij produceren. Dit systeem moedigt afvalreductie en recycling aan, omdat lagere afvalproductie en betere scheiding van recyclebare materialen direct leiden tot lagere kosten voor de gebruiker. Dit sluit aan bij de doelstellingen van het Lokaal Materialenplan 2023-2030, dat streeft naar een significante vermindering van de hoeveelheid restafval per inwoner.
4. Transparantie en eerlijkheid
Het gebruik van containers met een identificatiechip en een geautomatiseerd registratiesysteem zorgt voor een transparante en eerlijke manier van belastingheffing. Elke gebruiker betaalt op basis van de daadwerkelijke hoeveelheid afval die wordt aangeboden, wat leidt tot een rechtvaardiger belastingstelsel. Dit systeem voorkomt ook fraude en misbruik, omdat elke aanbieding nauwkeurig wordt geregistreerd en toegewezen aan de juiste gebruiker.
5. Sociale rechtvaardigheid
Er worden sociale toelagen voorzien voor gezinnen die om medische redenen extra afval produceren. Dit zorgt ervoor dat de belastingdruk eerlijk wordt verdeeld en dat kwetsbare groepen in de samenleving worden beschermd tegen onevenredige financiële lasten. Deze maatregel is in lijn met de sociale doelstellingen van de gemeente en draagt bij aan een inclusieve en rechtvaardige samenleving.
6. Intergemeentelijke samenwerking
De beheersoverdracht aan IVAREM en de afstemming van afvaltarieven binnen het samenwerkingsverband zorgen voor een efficiënter en consistenter afvalbeheer in de regio. Dit bevordert de samenwerking tussen gemeenten en zorgt voor een uniforme aanpak van afvalbeheer, wat leidt tot schaalvoordelen en een betere dienstverlening aan de inwoners.
De fractie N-VA stelt volgend amendement voor:
Afvalincontinentiemateriaal niet verhogen, prijs van inco-zakken blijft € 10,70.
Stemming over het amendement:
Met 11 stemmen voor (Jan Fonderie, Guido Vaganée, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Jef Jacobs) en met 13 tegen (Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Julie De Clerck, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Chantal Jacobs) wordt dit amendement niet aangenomen.
De ontvangsten die voortkomen uit dit belastingreglement zullen in het meerjarenplan 2026-2031 opgenomen worden.
Artikel 1 - Stelt het reglement 'Contantbelasting op inzameling en verwerking van huishoudelijk afval en daarmee vergelijkbaar bedrijfsafval vanaf 01/01/2026 tot en met 31/12/2031' vast als volgt:
De belastbare grondslag of het belastbaar feit
Artikel 1 - De gemeente heft een contantbelasting op de inzameling en verwerking van huishoudelijk afval en daarmee vergelijkbaar bedrijfsafval.
De belastbare periode
Artikel 2 - De belasting wordt geheven voor de periode vanaf 01/01/2026 tot en met 31/12/2031.
Definities
Artikel 3 - Voor de toepassing van dit belastingreglement wordt verstaan onder:
De belastingplichtige
Artikel 4 -
§1 De belastingplichtige van onder artikel 5 vermelde contantbelasting is eenieder die gebruikmaakt van de (inter)gemeentelijke dienstverlening inzake de inzameling aan huis van huisvuil;
§2 De belastingplichtige van onder artikel 6 vermelde contantbelasting is eenieder die gebruikmaakt van de (inter)gemeentelijke dienstverlening inzake de inzameling van de daarin vermelde afvalsoorten op het recyclagepark;
Berekeningsgrondslag en tarief
Artikel 5 - De contantbelasting op de (inter)gemeentelijke dienstverlening inzake de inzameling aan huis van huisvuil bedraagt:
Huisvuil |
|
Rolcontainers* |
0,33 euro per kg vermeerderd met een aanbiedingskostprijs van: |
Verzamelcontainers* |
1,26 euro per 20 liter vulsluis 3,76 euro per 60 liter vulsluis
|
Piekzak* |
3,76 euro per zak (max. 15 kg per zak) |
Grofvuil |
|
per ophaaladres per gewicht* |
25 euro/ophaaladres 0,39 euro/kg* |
PMD-afval |
|
Blauwe PMD-zakken |
0,15 euro/60 liter zak |
Verzamelcontainers |
0,05 euro/20 liter vulsluis |
GFT |
|
Rolcontainers* |
0,22 euro per kg vermeerderd met een aanbiedingskostprijs van 1,14 euro per rolcontainer van 40 liter of 140 liter |
Verzamelcontainers (GFT-cocon)* |
0,44 euro per 10 liter vulsluis |
Papieren gft-zakjes (8 liter) |
6 euro per bundel van 80 zakjes |
Plaatsing en vervangingen bij rolcontainers en verzamelcontainer |
|
slot |
Plaatsen van een slot 40 euro |
vervanging of bijkomende aanmeldkaart naast container |
15 euro per aanmeldkaart |
omruiling container |
15 euro (eerste omruiling gratis) |
vervanging of herstelling containers (incl. chip en interventie) |
46 euro per 40 liter container |
plaatsingstarieven voor tijdelijke huisvuil containers |
15 euro per container van 140 liter of 240 liter |
*De belasting betreffende het inzamelen en verwerken van GFT, huisvuil via rolcontainers, verzamelcontainers en piekzakken, en de verwerking van grofvuil aan huis wordt jaarlijks op 1 januari aangepast op basis van de evolutie van de afgevlakte gezondheidsindex en wel als volgt: elk bedrag wordt vermenigvuldigd met een factor waarbij in de teller de afgevlakte gezondheidsindex die van toepassing was op sep van het jaar dat voorafgaat aan het jaar waarin het bedrag wordt gewijzigd, en met de noemer de afgevlakte gezondheidsindex die van toepassing was op september van 2025. Het zo verkregen getal wordt wiskundig afgerond op 0,01 euro.Artikel 6 - De contantbelasting op de (inter)gemeentelijke dienstverlening inzake de inzameling van volgende afvalsoorten op het recyclagepark bedraagt:
Grofvuil |
|
Per gewicht |
0,33 euro per kg met een minimum van 3,3 euro per weging |
Per volume: |
(omgerekend aan 135 kg per m³ afgerond op 0,5 euro) 11 euro per zitplaats 11 euro per begonnen ¼ m³ |
Betalende zone (asbestcement, grond, houtafval, vlak glas, steenpuin, kalk, gips, porselein , treinbielzen) |
|
toegang tot de betalende zone met de wagen via slagboom |
10 euro per begonnen m³ |
toegang tot de betalende zone te voet via draaikruis |
1 x gratis per bezoek en per gezin |
Gratis zone (papier en karton, hol glas, KGA, batterijen, textiel, oude metalen, groenafval, AEEA, herbruikbare voorwerpen, piepschuim, harde kunststoffen, matrassen, snoeihout en kleine boomstronken) |
|
PMD |
aan te leveren in blauwe zakken van IVAREM |
Incontinentiemateriaal |
aan te leveren in inco-zakken van IVAREM |
Andere artikelen/diensten |
|
terbeschikkingstelling van naaldcontainer |
Gratis |
ter beschikking stellen van blauwe zak |
1,50 euro per rol van 10 zakken van 60 liter |
ter beschikking stellen van inco zak* |
12,50 euro per rol van 10 zakken van 30 liter (indexeren afgerond op 0,5 euro) |
ter beschikking stellen van plaat-en kuubzakken voor hechtgebonden asbest |
30 euro voor de eerste zak en 20 euro per volgende zak |
ter beschikking stellen van piekzak |
3,76 euro per zak (max. 15 kg per zak) |
extra toegang bovenop de basis toegekende 28 gratis beurten per jaar |
5 euro/bezoek |
toegangskaart per aansluitpunt |
15 euro per toegangskaart |
*De belasting betreffende het aanbieden van grofvuil op de recyclageparken per ¼ gewicht wordt jaarlijks op 1 januari aangepast op basis van de evolutie van de afgevlakte gezondheidsindex en wel als volgt: elk bedrag wordt vermenigvuldigd met een factor waarbij in de teller de afgevlakte gezondheidsindex die van toepassing was op sep van het jaar dat voorafgaat aan het jaar waarin het bedrag wordt gewijzigd, en met de noemer de afgevlakte gezondheidsindex die van toepassing was op september van 2025. Het zo verkregen getal wordt wiskundig afgerond op 0,01 euro.
*De belasting betreffende het aanbieden van grofvuil op de recyclageparken per volume wordt jaarlijks op 1 januari aangepast op basis van de geïndexeerde tarieven per gewicht waarbij een omrekeningsfactor van 135kg per m³ wordt aangenomen. Het zo verkregen getal wordt wiskundig afgerond op 0,5 euro.
*De belasting betreffende het ter beschikking stellen van incozakken op de recyclageparken wordt jaarlijks op 1 januari aangepast op basis van de evolutie van de afgevlakte gezondheidsindex en wel als volgt: elk bedrag wordt vermenigvuldigd met een factor waarbij in de teller de afgevlakte gezondheidsindex die van toepassing was op sep van het jaar dat voorafgaat aan het jaar waarin het bedrag wordt gewijzigd, en met de noemer de afgevlakte gezondheidsindex die van toepassing was op september van 2025. Het zo verkregen getal wordt wiskundig afgerond op 0,50 euro.
Wijze van inning
Artikel 7 - De contantbelasting is verschuldigt als volgt:
§ 1. Diegenen die gebruikmaken van de door de gemeente voorgeschreven zakken voor inzameling aan huis zijn de in artikel 2 vermelde contantbelasting verschuldigd bij de aankoop ervan op de door de gemeente vastgestelde plaats(en). Die recipiënten zijn uitsluitend te verkrijgen in voorverpakte hoeveelheden van 10 stuks.
§ 2. Diegenen die voor de aanbreng van afvalstoffen gebruikmaken van het recyclagepark zijn de in
artikel 3 vermelde contantbelasting verschuldigd. Wanneer het weegsysteem op het recyclagepark in storing is, zal de tariefbepaling van het aangeboden grofvuil gebeuren op basis van het aantal zitplaatsen en op basis van het aangeboden volume van het overige grofvuil.
§ 3. Diegenen die gebruikmaken van de door de gemeente voorgeschreven containers zijn de contantbelasting verschuldigd op het ogenblik dat de kipbeweging van de container en het gewicht van het meegegeven afval door de ophaalwagen worden geregistreerd. De contantbelasting wordt in mindering gebracht van de vooraf betaalde provisie. Indien geen gewicht kon worden geregistreerd, wordt een bedrag voor de aangeboden kilogrammen aangerekend van overeenkomstig 3 kg bij 40 liter, 10,5 kg bij 140 liter, 18 kg bij 240 liter, 27 kg bij 360 liter, 58 kg bij 770 liter en 82,5 kg bij 1 100 liter-containers.
§ 4. Diegenen die gebruikmaken van de door de gemeente voorgeschreven aanmeldkaart voor een verzamelcontainer zijn de contantbelasting verschuldigd bij de sluiting van de vulsluis van de verzamelcontainer. De contantbelasting wordt in mindering gebracht van de vooraf betaalde provisie.
§ 5. De contantbelasting voor vervanging of herstelling van containers en/of chip die door toedoen van de containergebruiker onbruikbaar zijn geworden, wordt aangerekend bij de vervanging. De contantbelasting wordt in mindering gebracht van de vooraf betaalde provisie. Die contantbelasting is niet verschuldigd wanneer de containerhouder het bewijs levert dat het verlies of de beschadiging van de container niet werd veroorzaakt door of het resultaat is van enige nalatigheid van zijnentwege.
§ 6. De contantbelasting bij vervanging of bijkomende aanmeldkaart wordt in mindering gebracht van de vooraf betaalde provisie bij levering of vervanging van de aanmeldkaart. Die contantbelasting is niet verschuldigd wanneer de houder van de aanmeldkaart het bewijs levert dat het verlies of de beschadiging van de aanmeldkaart niet werd veroorzaakt door of het resultaat is van enige nalatigheid van zijnentwege.
§ 7. De contantbelasting bij omruiling van een container op vraag van de containerhouder, wordt in mindering gebracht van de vooraf betaalde provisie bij omruiling van de container. Bij een nieuwe containerhouder zal (zullen), bij wijze van overgangsmaatregel, de container(s) op verzoek éénmalig gratis worden omgeruild.
Indien de container niet leeg en proper wordt aangeboden op het moment van omruiling wordt voor de voorrijkosten een contantbelasting van 25 euro in mindering gebracht van de vooraf betaalde provisie.
§ 8. De contantbelasting voor het plaatsen en verwijderen van een slot op de container op verzoek van de containerhouder, wordt afgetrokken van de vooraf betaalde provisie bij het aanbrengen resp. verwijderen van het slot.
§ 9. De contantbelasting voor het plaatsen van tijdelijke containers wordt aangerekend bij de levering. Indien de containers bij ophaling vuil zijn, wordt een contantbelasting aangerekend van 15 euro per container van 140 liter of 240 liter en 25 euro per container van 1 100 liter.
Artikel 8 - De drempelbedragen en betalingsuitnodigingen worden vastgesteld als volgt:
§ 1. Bij een eerste betalingsuitnodiging voor de vooraf te betalen provisie wordt 40 euro aangerekend die binnen een termijn van twee weken vanaf ontvangst van de betalingsuitnodiging op het vermelde rekeningnummer gestort moet worden. Dit bedrag wordt verhoogd met 20 euro indien de huisvuilinzameling ook via containers gebeurt.
§ 2. Van zodra het drempelbedrag van 15 euro is bereikt, wordt een aanvulling van de provisie verwacht. De provisie wordt aangevuld volgens het geraamde gebruik voor het volgende jaar, gebaseerd op de historiek van het aansluitpunt van de afgelopen 3 maanden. Indien de historiek korter is dan 3 maanden, dan is het bedrag van de nieuwe betalingsuitnodiging vastgesteld op 60 euro. De gebruiker stort dat bedrag binnen een termijn van twee weken vanaf de ontvangst van de betalingsuitnodiging op het vermelde rekeningnummer. De aanvulling van de provisie bedraagt maximaal 100 euro per aansluitpunt en wordt verhoogd met een openstaande schuld.
§ 3. De container wordt geledigd zolang de provisie niet lager is dan 0 euro. De verzamelcontainers en recyclageparken blijven toegankelijk zolang de provisie de 0 euro niet bereikt.
Artikel 9 - De terugbetaling wordt vastgesteld als volgt:
Bij verhuis buiten het werkingsgebied van IVAREM of overlijden van de alleenwonende wordt het nog beschikbare bedrag van de voorafbetaalde provisie door IVAREM teruggestort op het laatst gekende rekeningnummer.
De containers en aanmeldkaarten worden voor verder gebruik geblokkeerd.
Artikel 10 - De intergemeentelijke inning is vastgesteld als volgt:
De vermelde contantbelastingen worden geïnd door het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVAREM.
Als de contantbelasting niet zonder uitstel geïnd kan worden, wordt ze ingekohierd en volgt ze de regels voor een kohierbelasting.
Diverse bepalingen
Artikel 11 -
De containers zijn eigendom van IVAREM. De container bevat een ingebouwde elektronische gegevensdrager waardoor de identiteit van de gebruiker gekend is. De containers behoren toe aan de fysische locatie (gebouw, infrastructuur of domein) van het aansluitpunt.
Bij gezinnen en 2de verblijven zijn de volgende toekenningsregels voor de containers van toepassing per aansluitpunt:
Bedrijven en verenigingen mogen enkel vergelijkbaar afval aanbieden in het gemeentelijk inzamelcircuit voor zover dit in hoeveelheid en samenstelling vergelijkbaar is met particulieren. Bedrijven en verenigingen kunnen in dit circuit bijgevolg enkel een huisvuilcontainer van 140 liter ontvangen. Een GFT container wordt enkel toegestaan als aanvulling bij een huisvuilcontainer.
Gemeenschappen, scholen en residenties kunnen meerdere en grotere afvalcontainers aanvragen.
Artikel 12 - De toegang tot de recyclageparken verloopt via het ‘HUISHOUDELIJK REGLEMENT VAN DE RECYCLAGEPARKEN VAN IVAREM’ terug te vinden op de website www.ivarem.be en op de aanplakborden aan de ingang van het recyclagepark.
Bezwaarmogelijkheid
Artikel 13 - De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan tegen de belastingaanslag of de administratieve geldboete (in voorkomend geval) bezwaar indienen bij het college van burgemeester en schepenen overeenkomstig de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
Het bezwaar moet worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning.
Inwerkingtreding
Artikel 14 - Het reglement treedt in werking op 1 januari 2026 en vervangt alle voorgaande reglementen, inzake dezelfde materie.
Bekendmaking / Melding aan toezichthoudende overheid
Artikel 15 - De bekendmaking gebeurt overeenkomstig artikel 285 t.e.m. 288 van het decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen op de gemeentelijke webtoepassing en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 hiervan dezelfde dag op de hoogte.
Artikel 2 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 285 en 288 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.