Terug
Gepubliceerd op 06/05/2025

Besluit  Gemeenteraad

wo 30/04/2025 - 20:30

Financiën - Reglement 'Contantbelasting op inzameling en verwerking van huishoudelijk afval en daarmee vergelijkbaar bedrijfsafval vanaf 01/01/2026 tot en met 31/12/2031': Vaststelling

Aanwezig: Daan Versonnen, voorzitter gemeenteraad
Lode Van Looy, burgemeester
Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, schepenen
Jan Fonderie, Guido Vaganée, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, gemeenteraadsleden
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
Verontschuldigd: Wim Van der Donckt, gemeenteraadslid

De gemeente is verplicht om de mogelijkheid te bieden aan burgers om het bioafval (GFT) selectief aan te bieden. Aan deze inzameling en verwerking zijn kosten verbonden die doorwegen op de gemeentelijke financiën.
Uit de bevraging over sorteergedrag (OVAM, 2021) blijkt dat de meeste respondenten beter zouden sorteren als het verschil in tarief tussen huisvuil en selectieve stromen verhoogt. Om de scheiding aan de bron aan te moedigen, is het aangewezen dat de tarieven voor GFT lager liggen dan de tarieven voor huisvuil.
Naast de inzameling van huisvuil en GFT voorziet de gemeente ook de inzameling van volgende afvalstoffen:

  • papier & karton en PMD via huis-aan-huisinzameling;
  • textiel en hol glas via containers die op verschillende plaatsen in de gemeente zijn opgesteld;
  • grofvuil op afroep aan huis;
  • o.a. papier & karton, PMD, glas, groenafval, houtafval, oude metalen, bouw- en sloopafval, textiel, grofvuil, piepschuim, kunststoffen, matrassen, asbestcement, batterijen, KGA en AEEA via het recyclagepark.

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om vanaf 01/01/2026 tot en met 31/12/2031 de contantbelasting op de ingezamelde afvalfracties van huishoudelijke en vergelijkbare bedrijfsmatige oorsprong vast te stellen.

Voorgeschiedenis
  • 29/01/2025: Besluit van de gemeenteraad betreffende de aanpassing (GFT-inzameling) van het reglement contantbelasting op de ingezamelde afvalfracties van huishoudelijke en vergelijkbare bedrijfsmatige oorsprong vanaf heden tot 31/12/2025.
  • 12/03/2025: Mail van Vincent Volckaert, algemeen directeur IVAREM m.b.t. het aanreiken van een model vaste en variabele afvalbelasting.
  • 04/04/2025: Bijkomend overleg van de mandaatgroep IVAREM (burgemeesters) m.b.t. het doorhakken van de laatste knopen.
Feiten en context

Het Lokaal Materialenplan 2023-2030 (LMP) werd goedgekeurd op 26/05/2023 door de Vlaamse Regering. Dit plan omvat specifieke doelstellingen om de hoeveelheid restafval te doen dalen tegen 2030.
Europese regelgeving verplicht Vlaanderen om het bioafval uit het restafval te halen en om de eigen reductiedoelstellingen voor het restafval en recyclagedoelstellingen te behalen. Daarom voert dit Lokaal Materialenplan (LMP) de algemene verplichting in voor lokale besturen om een selectieve inzameling van alle bioafval aan te bieden aan de burger.
De gemeente is verplicht om de mogelijkheid te bieden aan burgers om het bioafval (GFT) selectief aan te bieden. Aan deze inzameling en verwerking zijn kosten verbonden die doorwegen op de gemeentelijke financiën.
Uit de bevraging over sorteergedrag (OVAM, 2021) blijkt dat de meeste respondenten beter zouden sorteren als het verschil in tarief tussen huisvuil en selectieve stromen verhoogt. Om de scheiding aan de bron aan te moedigen, is het aangewezen dat de tarieven voor gft lager liggen dan de tarieven voor huisvuil.
Naast de inzameling van huisvuil en GFT voorziet de gemeente ook de inzameling van volgende afvalstoffen:

  • papier & karton en PMD via huis-aan-huisinzameling;
  • textiel en hol glas via containers die op verschillende plaatsen in de gemeente zijn opgesteld;
  • grofvuil op afroep aan huis;
  • o.a. papier & karton, PMD, glas, groenafval, houtafval, oude metalen, bouw- en sloopafval, textiel, grofvuil, piepschuim, kunststoffen, matrassen, asbestcement, batterijen, KGA en AEEA via het recyclagepark.

De gemeente keurde een beheersoverdracht goed aan IVAREM om in te staan voor de inzameling en verwerking van het huisvuil.

Juridische grond
  • De gecoördineerde Grondwet van 17/02/1994, meer bepaald:
    • Art. 41 dat bepaalt dat de uitsluitend gemeentelijke of provinciale belangen door de gemeenteraden of de provincieraden worden geregeld volgens de beginselen bij de Grondwet vastgesteld.
    • Art. 162 dat bepaalt dat de provinciale en gemeentelijke instellingen bij de wet worden geregeld.
    • Art. 170, §4, dat bepaalt dat geen last of belasting kan door de agglomeratie, de federatie van gemeenten en de gemeente worden ingevoerd dan door een beslissing van hun raad.
  • Het Decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald:
    • Art. 40,§3 dat bepaalt dat de gemeenteraad de gemeentelijke reglementen vaststelt en dat deze reglementen o.m. betrekking kunnen hebben op de gemeentelijke belastingen en retributies.
    • Art. 41/14 dat bepaalt dat de bevoegdheid tot het vaststellen van gemeentebelastingen en tot het vaststellen van de machtiging tot het heffen van retributies en de voorwaarden ervan (inclusief verminderingen en vrijstellingen) tot de exclusieve bevoegdheid van de gemeenteraad behoort. Deze bevoegdheid kan m.a.w. niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd.
  • Het decreet van 30/05/2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
  • Het besluit van de Vlaamse Regering van 20/04/2018 betreffende de bekendmaking en raadpleegbaarheid van besluiten en stukken van het lokaal bestuur, betreffende de wijze waarop de reglementen en verordeningen van het lokaal bestuur worden bijgehouden in het register en betreffende de raadpleegbaarheid van de besluiten van de politiezones en hulpverleningszones.
  • Het bestuursdecreet van 07/12/2018, betreffende de bepalingen rond de werking van overheidsinstanties en de relatie tussen de burger en de overheid.
  • De algemene bestuurlijke politieverordening, meer bepaald de artikelen betreffende het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen;
  • Het Decreet van 23/12/2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen en latere wijzigingen, meer bepaald:
    • Art. 26 dat de gemeente toelaat het intergemeentelijk samenwerkingsverband te machtigen om de kosten voor het beheer van huishoudelijk afval te innen.
  • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 17/02/2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA), en latere wijzigingen.
  • Het Lokaal Materialenplan (LMP) goedgekeurd op 26/05/2023 door de Vlaamse Regering; Het LMP geldt als uitvoeringsplan en preventieprogramma voor het huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval, zoals voorzien in artikels 17 en 18 van het Decreet van 23/12/2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen.
Argumentatie

De aanpassing van de afvalbelasting en het gebruik van afvalcontainers met gewichtsdiftar is gebaseerd op verschillende logische en beleidsmatige overwegingen die bijdragen aan een duurzamer afvalbeheer en een rechtvaardiger belastingstelsel.

1. Principe van de vervuiler betaalt

De afvalbelasting is ontworpen volgens het principe van de vervuiler betaalt, zoals vastgelegd in diverse milieuwetgevingen, waaronder het decreet van 23/12/2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen. Dit principe stelt dat degenen die afval produceren, verantwoordelijk zijn voor de kosten van de inzameling en verwerking ervan. Door een variabele belasting in te voeren die gebaseerd is op het gewicht van het aangeboden afval, worden inwoners gestimuleerd om hun afvalproductie te verminderen en beter te scheiden.

2. Financiële duurzaamheid

De kosten voor de inzameling en verwerking van huishoudelijk afval drukken zwaar op de gemeentelijke financiën. De invoering van een afvalbelasting zorgt ervoor dat deze kosten eerlijk worden verdeeld onder de gebruikers van de afvaldiensten. Dit draagt bij aan de financiële duurzaamheid van de gemeentelijke afvalbeheerprogramma's en voorkomt dat de lasten onevenredig op de algemene gemeentelijke begroting drukken.

3. Stimulering van afvalreductie en recycling

Door het gebruik van afvalcontainers met gewichtsdiftar worden inwoners direct geconfronteerd met de hoeveelheid afval die zij produceren. Dit systeem moedigt afvalreductie en recycling aan, omdat lagere afvalproductie en betere scheiding van recyclebare materialen direct leiden tot lagere kosten voor de gebruiker. Dit sluit aan bij de doelstellingen van het Lokaal Materialenplan 2023-2030, dat streeft naar een significante vermindering van de hoeveelheid restafval per inwoner.

4. Transparantie en eerlijkheid

Het gebruik van containers met een identificatiechip en een geautomatiseerd registratiesysteem zorgt voor een transparante en eerlijke manier van belastingheffing. Elke gebruiker betaalt op basis van de daadwerkelijke hoeveelheid afval die wordt aangeboden, wat leidt tot een rechtvaardiger belastingstelsel. Dit systeem voorkomt ook fraude en misbruik, omdat elke aanbieding nauwkeurig wordt geregistreerd en toegewezen aan de juiste gebruiker.

5. Sociale rechtvaardigheid

Er worden sociale toelagen voorzien voor gezinnen die om medische redenen extra afval produceren. Dit zorgt ervoor dat de belastingdruk eerlijk wordt verdeeld en dat kwetsbare groepen in de samenleving worden beschermd tegen onevenredige financiële lasten. Deze maatregel is in lijn met de sociale doelstellingen van de gemeente en draagt bij aan een inclusieve en rechtvaardige samenleving.

6. Intergemeentelijke samenwerking

De beheersoverdracht aan IVAREM en de afstemming van afvaltarieven binnen het samenwerkingsverband zorgen voor een efficiënter en consistenter afvalbeheer in de regio. Dit bevordert de samenwerking tussen gemeenten en zorgt voor een uniforme aanpak van afvalbeheer, wat leidt tot schaalvoordelen en een betere dienstverlening aan de inwoners.

Bijzonderheden bij de besluitvorming

De fractie N-VA stelt volgend amendement voor: 

Afvalincontinentiemateriaal niet verhogen, prijs van inco-zakken blijft € 10,70. 

Stemming over het amendement: 

Met 11 stemmen voor (Jan Fonderie, Guido Vaganée, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Jef Jacobs) en met 13 tegen (Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Julie De Clerck, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Chantal Jacobs) wordt dit amendement niet aangenomen.

Financiële gevolgen

De ontvangsten die voortkomen uit dit belastingreglement zullen in het meerjarenplan 2026-2031 opgenomen worden.

Publieke stemming
Aanwezig: Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, Ethel Van den Wijngaert
Voorstanders: Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Guido Vaganée, Geert Teughels, Karl Theerens, Julie De Clerck, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Chantal Jacobs, Jef Jacobs
Tegenstanders: Peggy Aerts
Onthouders: Jan Fonderie, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Conny Van den Brande
Resultaat: Met 19 stemmen voor, 1 stem tegen, 4 onthoudingen
Besluit

Artikel 1 - Stelt het reglement 'Contantbelasting op inzameling en verwerking van huishoudelijk afval en daarmee vergelijkbaar bedrijfsafval vanaf 01/01/2026 tot en met 31/12/2031' vast als volgt:

De belastbare grondslag of het belastbaar feit 

Artikel 1 - De gemeente heft een contantbelasting op de inzameling en verwerking van huishoudelijk afval en daarmee vergelijkbaar bedrijfsafval.

De belastbare periode 

Artikel 2 - De belasting wordt geheven voor de periode vanaf 01/01/2026 tot en met 31/12/2031.

Definities

Artikel 3 - Voor de toepassing van dit belastingreglement wordt verstaan onder: 

  • onder container: ‘het aan een aansluitpunt ter beschikking gestelde en verplicht te gebruiken recipiënt voor de inzameling van afvalstoffen voorzien van een identificatiechip waardoor de identiteit van de aanbieder en het aantal aanbiedingen, alsook de aangeboden hoeveelheid afval via een geautomatiseerd systeem kunnen worden geregistreerd’
  • onder tijdelijke container: ‘de aan een inrichter van een evenement ter beschikking gestelde container(s) voor maximaal 1 maand voor het inzamelen en verwerken van afvalstoffen dat op het evenement ontstaat’
  • onder verzamelcontainer: ‘het permanent of tijdelijk voorziene ondergrondse of bovengrondse brengsysteem dat door meerdere aansluitpunten verplicht of aanvullend wordt gebruikt voor de inzameling van afvalstoffen door middel van een aanmeldkaart’
  • onder piekzak: ‘een recipiënt, zijnde een plastic afvalzak met een inhoudsvermogen van 60 liter, dat door aansluitpunten aanvullend met de aanbieding van de inzamelcontainer(s) wordt gebruikt voor de aanbieding van het huisvuil of de vergelijkbare restafvalsoort van het vergelijkbaar bedrijfsafval, indien ingevolge unieke en bijzondere omstandigheden de ter beschikking gestelde inzamelcontainer niet volstaat voor het aanbieden van de voormelde restafvalstoffen’
  • onder aansluitpunt: ‘iedere entiteit (gebouw, constructie, appartement, woongelegenheid, infrastructuur, domein, openbaar gebouw en andere) op het grondgebied van de gemeente die geïnitialiseerd is als ophaalpunt en die per ophaalpunt van afvalstoffen als dusdanig gekend is als afvalproducent en gebruikmaakt van de (inter)gemeentelijke dienstverlening inzake het inzamelen van afvalsoorten’
  • onder aanmeldkaart: ‘een digitale kaart met onbepaalde geldigheidsduur die ter beschikking wordt gesteld van een aansluitpunt en die de houder van de kaart toegang verleent tot een verzamelcontainer’
  • onder toegangskaart: ‘een digitale kaart met onbepaalde geldigheidsduur die ter beschikking wordt gesteld aan een aansluitpunt en die de houder van de kaart toegang verleent tot het recyclagepark’
  • onder gezin : ‘dezelfde betekenis van particuliere huishoudens als in de bepaling van de laatste algemene onderrichtingen betreffende het houden van de bevolkings- en vreemdelingenregisters’
  • onder 2de verblijf : ‘iedere natuurlijke persoon, zonder op het aansluitpunt ingeschreven te zijn in het bevolkingsregister of in het vreemdelingenregister’
  • onder bedrijf : ‘ieder natuurlijke of rechtspersoon met een aansluitpunt die een commerciële, industriële, landbouw- of dienstverlenende activiteit uitoefent en opgenomen is in het KBO met beperkte hoeveelheid bedrijfsafval (vergelijkbaar in hoeveelheid en samenstelling met gezinnen)
  • onder vereniging: ‘iedere natuurlijke of rechtspersoon met een aansluitpunt die opgenomen is in het verenigingsloket met beperkte hoeveelheid bedrijfsafval (vergelijkbaar in hoeveelheid en samenstelling met gezinnen)
  • onder gemeenschap/rusthuis: ‘betekenis van collectieve huishoudens in de bepaling van de laatste algemene onderrichtingen betreffende het houden van de bevolkings- en vreemdelingenregisters’
  • onder scholen : ‘Gebouwen of groepen gebouwen die zijn bestemd voor het geven van officieel onderwijs en gesubsidieerd vrij onderwijs.’
  • onder residenties : ‘de beheerder van een gebouw voor particulier gebruik als eigenaar, vereniging van mede-eigenaars of syndicus’

De belastingplichtige 

Artikel 4 - 

§1 De belastingplichtige van onder artikel 5 vermelde contantbelasting is eenieder die gebruikmaakt van de (inter)gemeentelijke dienstverlening inzake de inzameling aan huis van huisvuil;

§2 De belastingplichtige van onder artikel 6 vermelde contantbelasting is eenieder die gebruikmaakt van de (inter)gemeentelijke dienstverlening inzake de inzameling van de daarin vermelde afvalsoorten op het recyclagepark;

Berekeningsgrondslag en tarief  

Artikel 5 - De contantbelasting op de (inter)gemeentelijke dienstverlening inzake de inzameling aan huis van huisvuil bedraagt:

Huisvuil

Rolcontainers*

0,33 euro per kg

vermeerderd met een aanbiedingskostprijs van:
        1,00    euro per  40 liter container
        1,71    euro per 140 liter container
        2,43    euro per 240 liter container
        6,37    euro per 770 liter container
        8,79    euro per 1 100 liter container

Verzamelcontainers*

1,26 euro per 20 liter vulsluis

3,76 euro per 60 liter vulsluis

 

Piekzak*

3,76 euro per zak (max. 15 kg per zak)

Grofvuil

per ophaaladres

per gewicht*

25 euro/ophaaladres

0,39 euro/kg*

PMD-afval

Blauwe PMD-zakken

0,15 euro/60 liter zak
0,30 euro/120 liter zak

Verzamelcontainers

0,05 euro/20 liter vulsluis
0,15 euro/60 liter vulsluis

GFT

Rolcontainers*

0,22 euro per kg vermeerderd met een aanbiedingskostprijs van 1,14 euro per rolcontainer van 40 liter of 140 liter

Verzamelcontainers (GFT-cocon)*

0,44 euro per 10 liter vulsluis

Papieren gft-zakjes (8 liter)

6 euro per bundel van 80 zakjes

Plaatsing en  vervangingen bij rolcontainers en verzamelcontainer

slot

Plaatsen van een slot 40 euro
Verwijderen van een slot 15 euro

vervanging of bijkomende aanmeldkaart naast container

15 euro per aanmeldkaart

omruiling container

15 euro (eerste omruiling gratis)

vervanging of herstelling containers (incl. chip en interventie)

46 euro per 40 liter container
46 euro per 140 liter container
53 euro per 240 liter container
145 euro per 770 liter container
235 euro per 1100 liter container
Vervanging van enkel chip 15 euro

plaatsingstarieven voor tijdelijke huisvuil containers

15 euro per container van 140 liter of 240 liter
25 euro per container van 1 100 liter

*De belasting betreffende het inzamelen en verwerken van GFT, huisvuil via rolcontainers, verzamelcontainers en piekzakken, en de verwerking van grofvuil aan huis wordt jaarlijks op 1 januari aangepast op basis van de evolutie van de afgevlakte gezondheidsindex en wel als volgt: elk bedrag wordt vermenigvuldigd met een factor waarbij in de teller de afgevlakte gezondheidsindex die van toepassing was op sep van het jaar dat voorafgaat aan het jaar waarin het bedrag wordt gewijzigd, en met de noemer de afgevlakte gezondheidsindex die van toepassing was op september van 2025. Het zo verkregen getal wordt wiskundig afgerond op 0,01 euro.Artikel 6 - De contantbelasting op de (inter)gemeentelijke dienstverlening inzake de inzameling van volgende afvalsoorten op het recyclagepark bedraagt:

Grofvuil

Per gewicht

0,33 euro per kg met een minimum van 3,3 euro per weging

Per volume:
- zetels en zitbanken
- ander grofvuil (per volume)

(omgerekend aan 135 kg per m³ afgerond op 0,5 euro)

11 euro per zitplaats

11 euro per begonnen ¼ m³

 

Betalende zone

(asbestcement, grond, houtafval, vlak glas, steenpuin, kalk, gips, porselein , treinbielzen)

toegang tot de betalende zone met de wagen via slagboom

10 euro per begonnen m³
asbestcement is gratis tot 1 m³/jaar per gezin

toegang tot de betalende zone te voet via draaikruis

1 x gratis per bezoek en per gezin

 

Gratis zone

(papier en karton, hol glas, KGA, batterijen, textiel, oude metalen, groenafval, AEEA, herbruikbare voorwerpen, piepschuim, harde kunststoffen, matrassen, snoeihout en kleine boomstronken)

PMD

aan te leveren in blauwe zakken van IVAREM

Incontinentiemateriaal

aan te leveren in inco-zakken van IVAREM

 

Andere artikelen/diensten

terbeschikkingstelling van naaldcontainer

Gratis

ter beschikking stellen van blauwe zak

1,50 euro per rol van 10 zakken van 60 liter

ter beschikking stellen van inco zak*

12,50 euro per rol van 10 zakken van 30 liter

(indexeren afgerond op 0,5 euro)

ter beschikking stellen van plaat-en kuubzakken voor hechtgebonden asbest

30 euro voor de eerste zak en 20 euro per volgende zak

ter beschikking stellen van piekzak

3,76 euro per zak (max. 15 kg per zak)

extra toegang bovenop de basis toegekende 28 gratis beurten per jaar

5 euro/bezoek

toegangskaart per aansluitpunt

15 euro per toegangskaart

*De belasting betreffende het aanbieden van grofvuil op de recyclageparken per ¼ gewicht wordt jaarlijks op 1 januari aangepast op basis van de evolutie van de afgevlakte gezondheidsindex en wel als volgt: elk bedrag wordt vermenigvuldigd met een factor waarbij in de teller de afgevlakte gezondheidsindex die van toepassing was op sep van het jaar dat voorafgaat aan het jaar waarin het bedrag wordt gewijzigd, en met de noemer de afgevlakte gezondheidsindex die van toepassing was op september van 2025. Het zo verkregen getal wordt wiskundig afgerond op 0,01 euro.

*De belasting betreffende het aanbieden van grofvuil op de recyclageparken per volume wordt jaarlijks op 1 januari aangepast op basis van de geïndexeerde tarieven per gewicht waarbij een omrekeningsfactor van 135kg per m³ wordt aangenomen. Het zo verkregen getal wordt wiskundig afgerond op 0,5 euro.

*De belasting betreffende het ter beschikking stellen van incozakken op de recyclageparken wordt jaarlijks op 1 januari aangepast op basis van de evolutie van de afgevlakte gezondheidsindex en wel als volgt: elk bedrag wordt vermenigvuldigd met een factor waarbij in de teller de afgevlakte gezondheidsindex die van toepassing was op sep van het jaar dat voorafgaat aan het jaar waarin het bedrag wordt gewijzigd, en met de noemer de afgevlakte gezondheidsindex die van toepassing was op september van 2025. Het zo verkregen getal wordt wiskundig afgerond op 0,50 euro.

Wijze van inning

Artikel 7 - De contantbelasting is verschuldigt als volgt:

§ 1. Diegenen die gebruikmaken van de door de gemeente voorgeschreven zakken voor inzameling aan huis zijn de in artikel 2 vermelde contantbelasting verschuldigd bij de aankoop ervan op de door de gemeente vastgestelde plaats(en). Die recipiënten zijn uitsluitend te verkrijgen in voorverpakte hoeveelheden van 10 stuks.
§ 2. Diegenen die voor de aanbreng van afvalstoffen gebruikmaken van het recyclagepark zijn de in
artikel 3 vermelde contantbelasting verschuldigd. Wanneer het weegsysteem op het recyclagepark in storing is, zal de tariefbepaling van het aangeboden grofvuil gebeuren op basis van het aantal zitplaatsen en op basis van het aangeboden volume van het overige grofvuil.
§ 3. Diegenen die gebruikmaken van de door de gemeente voorgeschreven containers zijn de contantbelasting verschuldigd op het ogenblik dat de kipbeweging van de container en het gewicht van het meegegeven afval door de ophaalwagen worden geregistreerd. De contantbelasting wordt in mindering gebracht van de vooraf betaalde provisie. Indien geen gewicht kon worden geregistreerd, wordt een bedrag voor de aangeboden kilogrammen aangerekend van overeenkomstig 3 kg bij 40 liter, 10,5 kg bij 140 liter, 18 kg bij 240 liter, 27 kg bij 360 liter, 58 kg bij 770 liter en 82,5 kg bij 1 100 liter-containers.
§ 4. Diegenen die gebruikmaken van de door de gemeente voorgeschreven aanmeldkaart voor een verzamelcontainer zijn de contantbelasting verschuldigd bij de sluiting van de vulsluis van de verzamelcontainer. De contantbelasting wordt in mindering gebracht van de vooraf betaalde provisie.
§ 5. De contantbelasting voor vervanging of herstelling van containers en/of chip die door toedoen van de containergebruiker onbruikbaar zijn geworden, wordt aangerekend bij de vervanging. De contantbelasting wordt in mindering gebracht van de vooraf betaalde provisie. Die contantbelasting is niet verschuldigd wanneer de containerhouder het bewijs levert dat het verlies of de beschadiging van de container niet werd veroorzaakt door of het resultaat is van enige nalatigheid van zijnentwege.
§ 6. De contantbelasting bij vervanging of bijkomende aanmeldkaart wordt in mindering gebracht van de vooraf betaalde provisie bij levering of vervanging van de aanmeldkaart. Die contantbelasting is niet verschuldigd wanneer de houder van de aanmeldkaart het bewijs levert dat het verlies of de beschadiging van de aanmeldkaart niet werd veroorzaakt door of het resultaat is van enige nalatigheid van zijnentwege.
§ 7. De contantbelasting bij omruiling van een container op vraag van de containerhouder, wordt in mindering gebracht van de vooraf betaalde provisie bij omruiling van de container. Bij een nieuwe containerhouder zal (zullen), bij wijze van overgangsmaatregel, de container(s) op verzoek éénmalig gratis worden omgeruild.
Indien de container niet leeg en proper wordt aangeboden op het moment van omruiling wordt voor de voorrijkosten een contantbelasting van 25 euro in mindering gebracht van de vooraf betaalde provisie.
§ 8. De contantbelasting voor het plaatsen en verwijderen van een slot op de container op verzoek van de containerhouder, wordt afgetrokken van de vooraf betaalde provisie bij het aanbrengen resp. verwijderen van het slot.
§ 9. De contantbelasting voor het plaatsen van tijdelijke containers wordt aangerekend bij de levering. Indien de containers bij ophaling vuil zijn, wordt een contantbelasting aangerekend van 15 euro per container van 140 liter of 240 liter en 25 euro per container van 1 100 liter.

Artikel 8 - De drempelbedragen en betalingsuitnodigingen worden vastgesteld als volgt:

§ 1. Bij een eerste betalingsuitnodiging voor de vooraf te betalen provisie wordt 40 euro aangerekend die binnen een termijn van twee weken vanaf ontvangst van de betalingsuitnodiging op het vermelde rekeningnummer gestort moet worden. Dit bedrag wordt verhoogd met 20 euro indien de huisvuilinzameling ook via containers gebeurt.
§ 2. Van zodra het drempelbedrag van 15 euro is bereikt, wordt een aanvulling van de provisie verwacht. De provisie wordt aangevuld volgens het geraamde gebruik voor het volgende jaar, gebaseerd op de historiek van het aansluitpunt van de afgelopen 3 maanden. Indien de historiek korter is dan 3 maanden, dan is het bedrag van de nieuwe betalingsuitnodiging vastgesteld op 60 euro. De gebruiker stort dat bedrag binnen een termijn van twee weken vanaf de ontvangst van de betalingsuitnodiging op het vermelde rekeningnummer. De aanvulling van de provisie bedraagt maximaal 100 euro per aansluitpunt en wordt verhoogd met een openstaande schuld.
§ 3. De container wordt geledigd zolang de provisie niet lager is dan 0 euro. De verzamelcontainers en recyclageparken blijven toegankelijk zolang de provisie de 0 euro niet bereikt.

Artikel 9 - De terugbetaling wordt vastgesteld als volgt:

Bij verhuis buiten het werkingsgebied van IVAREM of overlijden van de alleenwonende wordt het nog beschikbare bedrag van de voorafbetaalde provisie door IVAREM teruggestort op het laatst gekende rekeningnummer.

De containers en aanmeldkaarten worden voor verder gebruik geblokkeerd.

Artikel 10 - De intergemeentelijke inning is vastgesteld als volgt:

De vermelde contantbelastingen worden geïnd door het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVAREM.

Als de contantbelasting niet zonder uitstel geïnd kan worden, wordt ze ingekohierd en volgt ze de regels voor een kohierbelasting.

Diverse bepalingen

Artikel 11 - 

De containers zijn eigendom van IVAREM. De container bevat een ingebouwde elektronische gegevensdrager waardoor de identiteit van de gebruiker gekend is. De containers behoren toe aan de fysische locatie (gebouw, infrastructuur of domein) van het aansluitpunt.

Bij gezinnen en 2de verblijven zijn de volgende toekenningsregels voor de containers van toepassing per aansluitpunt:

  • Het standaardvolume voor de container is 140 liter bij huisvuil en GFT en 240 liter bij papier en karton.
  • De standaardcontainer voor huisvuil kan worden omgewisseld naar een container van 40 of 240 liter.
  • De standaardcontainer voor GFT kan worden omgewisseld naar een container van 40.
  • Maximaal 2 containers van 140 liter bij GFT per aansluitpunt.
  • Maximaal 1 container bij PK per aansluitpunt
  • Maximaal 1 container van ofwel 140 liter ofwel 240 liter bij huisvuil per aansluitpunt
  • Meerdere containers van 40 liter bij huisvuil tot een maximum van drie zijn mogelijk bij:
    • appartement, studio, aaneensluitende bebouwing, serviceflats zonder mogelijke berging
    • woning verder dan 50 meter gelegen van de openbare weg die bediend wordt tijdens de reguliere inzameling
    • Afwijkingen op deze toewijzingsregels worden enkel toegestaan door de gemeente, mits afdoende motivering.
  • Gezinnen kunnen gezamenlijk een 770 liter voor PK aanvragen

Bedrijven en verenigingen mogen enkel vergelijkbaar afval aanbieden in het gemeentelijk inzamelcircuit voor zover dit in hoeveelheid en samenstelling vergelijkbaar is met particulieren. Bedrijven en verenigingen kunnen in dit circuit bijgevolg enkel een huisvuilcontainer van 140 liter ontvangen. Een GFT container wordt enkel toegestaan als aanvulling bij een huisvuilcontainer.

Gemeenschappen, scholen en residenties kunnen meerdere en grotere afvalcontainers aanvragen.

Artikel 12 - De toegang tot de recyclageparken verloopt via het ‘HUISHOUDELIJK REGLEMENT VAN DE RECYCLAGEPARKEN VAN IVAREM’ terug te vinden op de website www.ivarem.be en op de aanplakborden aan de ingang van het recyclagepark.

Bezwaarmogelijkheid 

Artikel 13 - De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan tegen de belastingaanslag of de administratieve geldboete (in voorkomend geval)  bezwaar indienen bij het college van burgemeester en schepenen overeenkomstig de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen. 

Het bezwaar moet worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning. 

Inwerkingtreding

Artikel 14 - Het reglement treedt in werking op 1 januari 2026 en vervangt alle voorgaande reglementen, inzake dezelfde materie.   

Bekendmaking / Melding aan toezichthoudende overheid 

Artikel 15 - De bekendmaking gebeurt overeenkomstig artikel 285 t.e.m. 288 van het decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen op de gemeentelijke webtoepassing en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 hiervan dezelfde dag op de hoogte. 

Artikel 2 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 285 en 288 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.